Bóle kręgosłupa rehabilitacja

Bóle kręgosłupa

Na dolegliwości bólowe kręgosłupa cierpi ponad 80% populacji. Bóle kręgosłupa są drugim, zaraz po bólach głowy najczęściej występującym objawem, który w znacznym stopni może ograniczać funkcjonowanie pacjenta.

Ból kręgosłupa może występować na każdym odcinku kręgosłupa- szyjnym, piersiowym, lędźwiowo-krzyżowym. Niemniej jednak ból najczęściej dotyczy odcinka lędźwiowo krzyżowego.

Dolegliwościom bólowym może towarzyszyć uczucie sztywności, ograniczenia ruchomości, niekiedy także deformacje oraz zespoły neurologiczne.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że dolegliwości bólowe towarzyszące  “wypadnięciu” lub przepuklinie krążka międzykręgowego czy też zmianom zwyrodnieniowym mogą utrzymywać się nawet do 12 tygodni.

Dolegliwości bólowe kręgosłupa  występowanie

Częstotliwość występowania dolegliwości bólowych kręgosłupa zwiększa się po 30 roku życia a swoje maksimum osiąga w wieku 55-64 lata. Z wiekiem obserwuje się porównywalnie częstsze występowanie problemu u kobiet.  Warto również zwrócić uwagę na fakt, że na zespoły bólowe kręgosłupa bardzo często skarżą się pracownicy fizyczni.

Ból kręgosłupa przyczyny

Wśród przyczyn dolegliwości bólowych kręgosłupa wyróżniamy czynniki strukturalne i niestrukturalne. Do strukturalnych zaliczamy: choroby zwyrodnieniowe, zwężenie kanału kręgowego, wrodzone nieprawidłowości, zespół bólowy mięśniowo powięziowy, złamania oraz urazy a także chorobę Scheuermanna, kręgozmyk itp.

Przyczyny niestrukturalne związane są ze schorzeniami wtórnymi, które mają wpływ na kręgosłup, np. rozsiew nowotworowy, reumatoidalne zapalenie stawów, itp.)

Przepuklina krążka międzykręgowego w odcinku lędźwiowym kręgosłupa (potocznie “wypadnięcie”/ “wysunięcie” dysku)

Stan ten jest przyczyną ostrego, przewlekłego bólu o charakterze nawrotowym.  Najczęściej występuję pomiędzy 30 a 40 rokiem życia, kiedy jądro miażdżyste ma strukturę żelową.  Warto w tym miejscu zaznaczyć, że częściej dotyczy mężczyzn niż kobiet.  Istnieją przypuszczenia, że problem ma podłoże genetyczne.

Przepuklina może powstać w wyniku zginania się, podnoszenia ciężkich przedmiotów ale należy także zwrócić uwagę, że może powstać bez przyczyny (czyli urazu).  Jedną z przyczyn w takiej sytuacji może być zwyrodnienie jądra miażdżystego.

W przypadku “wypadnięcia dysku” objawy kliniczne są zwykle ostre. Rozwinięty zespół zaś przejawia się sztywnością pleców i nagłym bólem  okolicy lędźwiowo-krzyżowej. Dodatkowo objawom bólowym mogą towarzyszyć parestezje oraz obniżona siła mięśniowa.

Idiopatyczne bóle kręgosłupa

Przyczyn przewlekłego idiopatycznego bólu w dolnym odcinku kręgosłupa nie udaje sie ustalić w 80% przypadków [N. Bogduk: Chronic low back pain, 779-790]. Wśród najczęstszych przyczyn wyróżnia się niewłaściwą pozycję ciała, słabe umięśnienie, niewłaściwą ergonomię pracy, przeciążanie kręgosłupa, nieodpowiednio skomponowany trening fizyczny i in.

Bóle kręgosłupa w ciąży

Ból kręgosłupa w ciąży to najczęściej występująca niedogodność w czasie ciąży.  Skarży się na niego od 50-80 % kobiet.
Ból odcinka lędźwiowo krzyżowego jest niejednokrotnie pierwszym objawem zmian zachodzących w organizmie kobiety będącej w ciąży. Ból niejednokrotnie obejmuje także odcinek szyjny i piersiowy kręgosłupa. Szerzej na temat problemu pisaliśmy tutaj

rehabilitacja w ciąży
Na dolegliwości bólowe kręgosłupa skarży się nawet 80% kobiet w ciąży. Na szczęście problem można zniwelować za pomocą odpowiednio dobranej rehabilitacji.

Bóle kręgosłupa rehabilitacja

Rehabilitacja kręgosłupa składa się z kilku etapów i ma na celu poprawę stanu zdrowia pacjenta,  przywrócenie właściwej funkcji, zakresu ruchomości a co najważniejsze wyeliminowanie bólu i zapobieganie ponownym incydentom bólowym.

Rehabilitacja odcinka szyjnego kręgosłupa

Wśród głównych powodów dolegliwości bólowych w odcinku szyjnym kręgosłupa najczęściej uznaje się nadciągnięte mięśnie lub ucisk nerwów.  Warto zwrócić także uwagę na fakt, że ta część kręgosłupa najczęściej ulega również urazom podczas wypadków samochodowych i jest najbardziej narażona na różnego rodzaju zwyrodnienia- Patrz whiplash

Po zapoznaniu się z problemem pacjenta i ustaleniu przyczyny dolegliwości bólowych fizjoterapeuta dobiera odpowiednią rehabilitację, która polega na wdrożeniu terapii manualnej. Wspomagająco fizjoterapeuta może także zalecić zabiegi z dziedziny fizykoterapii np. laseroterapię czy pole magnetyczne.

Rehabilitacja kręgosłupa cennik

Aktualny cennik naszych usług znajdziecie Państwo w zakładce: Cennik

Szczegółowych informacji udzielimy także chętnie pod numerem 506-459-870.

Bóle kręgosłupa- gdzie szukać pomocy

W Centrum Rehabilitacji i Osteopatii Osteo-Med oferujemy Państwu kompleksową rehabilitacje oraz porady specjalistów z dzieciny ortopedii, traumatologii, chirurgii.  Nasze centrum jest czynne od poniedziałku do piątku w godzinach 8.0-20.00. Rezerwacji wizyt dokonujemy pod numerem 506-459-870.