Dlaczego boli mnie pięta?

Dlaczego boli mnie pięta

Stopa to najbardziej dystalna część kończyny dolnej. Pod względem anatomicznym wykazuje się wyjątkowo skomplikowaną budową. Składa się bowiem z 26 kości, 32 mięśni, 107 więzadeł oraz setek tysięcy gruczołów.

Stopa pełni niezwykle kluczowe funkcje przede wszystkim motoryczne ( podporowo-nośną) oraz lokomocyjną.

Z uwagi na konstrukcje oraz funkcje struktura ta jest niezwykle często narażona na rożnego typu urazy i kontuzje co niejednokrotnie oddziaływuje na nasze całe ciało.

Ból pięty to powszechna przypadłość, z która borykają się zarówno kobiety jak i mężczyźni. Przyczyn dolegliwości bólowych jest wiele. Bardzo często dyskomfort wywołany jest noszeniem nieodpowiedniego obuwia, długotrwałą pracą w pozycji stojącej, uprawianiem sportu.

Jedną z częstszych dolegliwości odpowiadającą za dolegliwości bólowe pięty jest tzw. ostroga piętowa. O problemie szerzej pisaliśmy w artykule „Ostroga piętowa- jak sobie z nią radzić” Rehabilitacja ostroga piętowa.

Przypomnimy, że na skutek zmian zwyrodnieniowych na guzie piętowym powstaje narośl, która drażni rozcięgno piętowe, powodując przewlekły stan zapalny, który z kolei odpowiada za dolegliwości bólowe. Pacjenci z ostroga piętową doświadczają znacznych ograniczeń jeśli chodzi o poruszanie się. Dolegliwości bólowe nasilają się po każdym przeciążeniu oraz w spoczynku. Niejednokrotnie ból dokucza również w nocy.

Fala uderzeniowa na ostrogę piętową

Ostroga piętowa fala uderzeniowa

Obecnie fala uderzeniowa  jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi wykorzystywanych w leczeniu ostrogi piętowej. Zabieg z wykorzystaniem fali uderzeniowej trwa około 15 minut. Najczęściej obejmuje 4-5 zabiegów w odstępach 5-7 dniowych. Większość pacjentów odczuwa poprawę już po 3 spotkaniach. Ostateczną ilość zabiegów jak również parametry fali uderzeniowej dobiera się indywidualnie do pacjenta.  Leczenie ostrogi piętowej z wykorzystaniem fali uderzeniowej co do zasady nie jest bolesne, niemniej jednak niekiedy może powodować dyskomfort lub chwilowy ból. Wszystko zależy od stopnia zaawansowania schorzenia oraz indywidualnych uwarunkowań. Po zabiegu może się zdarzyć, że pacjent będzie odczuwał wzmożony ból, który zawsze stopniowo maleje.

Pięta Haglunda

Kolejnym schorzeniem związanym z dolegliwościami bólowymi pięty jest Pieta Haglunda. Ból charakteryzuje się jako silny, pulsacyjny zaś obrzęk utrudnia poruszanie się czy nawet założenie buta.  Najczęściej jest konsekwencją przewlekłego stanu zapalnego ścięgna Achillesa, na skutek którego dochodzi do powstawania zwapnień z tyłu pięty. Pięta Haglunda nazywana jest również martwicą guza piętowego. Schorzenie rozwija się na skutek niedokrwienia i zaburzenia ukrwienia jądra kostnienia kości.  Do przyczyn deformacji Haglunda należą:

– urazy pięty

– przeciążenia stopy podczas wysiłku fizycznego

– umiejscowienie guzka na pięcie poniżej ścięgna Achillesa

– inne czynniki tj. płaskostopie, RZS, itp.

Pięta Haglunda fizykoterapia

W leczeniu deformacji Haglunda i związanych z nią dolegliwości bólowych obok zabiegów z terapii manualnej bardzo dobre efekty przynosi fizykoterapia: ultradźwięki,  laseoroterapia, jonoforeza. Bardzo skuteczna przy leczeniu pięty Haglunda wykazuje fala uderzeniowa. Szerzej o zastosowaniu fali uderzeniowej w rehabbilitacji pisaliśmy w naszym artykule . link

Płaskostopie- ból piety

Często zdarza się, że ból pięty podczas chodzenia jest objawem płaskostopia. Płaskostopie charakteryzuje się obniżeniem sklepienia stopy, osłabieniem jej elastyczności i wytrzymałości a także upośledzeniem chodu.

Należy pamiętać, że ból pięty przy chodzeniu może być związany również ze złamaniem lub stłuczeniem kości piętowej, do których najczęściej dochodzi przy upadku lub podczas urazu komunikacyjnego.