Chondromalacja rzepki

Dlaczego bolą mnie kolana?

To jedno z częstszych pytań jakie zadają pacjenci swoim fizjoterapeutom.

Przyczyn dolegliwości bólowych w stawie kolanowym może być wiele. Dzisiejszy wpis postanowiliśmy poświęcić jednemu z głównych schorzeń rzepki mianowicie chondromalacji jej chrząstki.

Chondromalacja rzepki inaczej nazywana jest rozmiękaniem chrząstki stawowej rzepki. W wyniku choroby rzepka jest zbyt miękka oraz zawiera ubytki w powierzchni i tym samym nie spełnia swojej funkcji- nie chroni należycie warstw leżących głębiej mianowicie tkanki podchrzęstnej oraz kostnej. W wyniku procesów degeneracji chrząstka stawowa rzepki przenosi obciążenia w bardziej unerwione warstwy, przez co pacjent odczuwa dolegliwości bólowe i nawracające objawy stanu zapalnego kolana.

Chondromalacja rzepki- stopnie

Początkowo chrząstka ulega złuszczaniu. W kolejnym etapie pojawiają się szczeliny pomiędzy włóknami przez co utracona zostaje gładkość jej powierzchni. Zaniedbanie problemu na tym etapie pogłębiają zmiany destrukcyjne.

I stopień chondromalacji rzepki- fascykulacja- włókna tkanki chrzęstnej zbierają się w pęczki, powierzchnia się rozmięka i uwypukla. Nie dochodzi do przerwania ciągłości.

II stopień- pęcherzyk- dochodzi do pojawienia się powierzchownych pęknięć

III stopień- dochodzi do przerwania ciągłości powierzchni stawowej- pęknięcia na całej grubości

IV stopień pojawiają się znaczne ubytki w tkance chrzestnej, które powodują odsłonięcie kości.

Objawy chondromalacji rzepki:

Pacjenci borykający się z problemem chondromalacji rzepki najczęściej skarżą się na okresowe bóle zlokalizowane w przedniej części kolana. Ponadto odczuwalna jest sztywność oraz może wystąpić lekka opuchlizna stawu kolanowego. Niejednokrotnie podczas ruchów zginania i prostowania pacjent może wyczuć lub nawet usłyszeć trzeszczenie. Dolegliwości bólowe nasilają się podczas kucania, wstawania z krzesła oraz wchodzenia po schodach.

Chondromalacja rzepki-przyczyny

Jedną z przyczyn chondromalacji rzepki może być umiejscowienie rzepki w niewłaściwym miejscu. Do nieprawidłowości dochodzi również w wyniku napięcia lub osłabienia mięśni otaczających staw kolanowy. Kolejną przyczynę schorzenia może stanowi zbyt duża aktywność kości udowej a także wady takie jak płaskostopie oraz koślawość kolan.

Chondromalacja rzepki- rehabilitacja

Problemu chondromalacji rzepki nie należy lekceważyć. Wskazana jest konsultacja z ortopedą i odpowiednio dobrana rehabilitacja. Program rehabilitacji ustala się indywidualnie z uwzględnieniem szeregu czynników takich jak m.in. wiek pacjenta, jego kondycję, stopień aktywności fizycznej oraz zaawansowania choroby. Celem rehabilitacji może być obniżenie tunusu tkanek ze wzmożonym napięciem czy też wyrównanie dysbalansu mięśniowego. W procesie rehabilitacji rzepki z problemem chondromalacji stosuje się techniki terapii manualnej. Można dodatkowo pacjentowi zaaplikować specjalny taping. Podczas rehabilitacji fizjoterapeuta może dodatkowo zastosować zabiegi fuzykoterapii.

Ważny element rehabilitacji stanowi edukacja pacjenta np. w zakresie modyfikacji aktywności fizycznej

Niekiedy chondromalacja rzepki może wymagać leczenia operacyjnego. Podstawowym zabiegiem jest artroskopia przeprowadzana przez lekarza ortopedę. Po operacji czynnikiem kluczowym do uzyskania najlepszych rezultatów jest odpowiednio dobrany program rehabilitacji.