Wzmożone napięcie mięśniowe u niemowląt

Wzmożone napięcie to częsty problem występujący u niemowląt. Jakie są przyczyny i objawy. W jaki sposób należy leczyć dziecko aby nie narazić go na poważne konsekwencje w dalszym rozwoju? Zapraszamy do lektury dzisiejszego wpisu.

Czym właściwie jest wzmożone napięcie u niemowląt?

Nieprawidłowości związane z napięciem mięśniowym obserwuje się u wielu dzieci. Rodziców powinno zaniepokoić zarówno wzmożone jak i obniżone napięcie.

Hipertonia to termin odnoszący się do wzmożonego napięcia mięśniowego u niemowląt. Problem związany jest z niewłaściwą pracą układu nerwowego i w konsekwencji ze zwiększeniem napięcia mięśniowego. Od napięcia mięśni zależy rozwój ruchowy dziecka. Dlatego też niemowlaki, u których występuje napięcie mięśniowe mają kłopot z pokonywaniem kolejnych etapów rozwoju: siadania, chodzenia.

Przyczyny zaburzeń napięcia mięśniowego

Jest wiele czynników, od których zależy wzmożone napięcie mięśniowe u niemowląt. Trudno jest jednoznacznie określić jedną przyczynę nieprawidłowości. Najczęściej jako przyczynę wskazuje się genetycznie uwarunkowane cechy układu nerwowego, niemniej jednak zaburzenia napięcia mięśniowego mogą być również spowodowane:

• przebiegiem ciąży i samego porodu
  • lekkim niedotlenieniem w czasie porodu
  • deficytami w funkcjonowaniu układu nerwowego lub uszkodzeniami w jego obrębie
  • nieprawidłowościami w rozwoju gonad.
  • Wcześniactwo, niska masa urodzeniowa (poniżej 2,5 kg)
  • Długo utrzymująca się żółtaczka

Objawy wzmożonego napięcia

Rodzic, którego dziecko ma wzmożone napięcie bez problemu jest w stanie zauważyć nieprawidłowość. Niemowlak bowiem jest niespokojny, płaczliwy, mało śpi. Dodatkowo dziecko wykazuje kłopoty z ssaniem piersi, często mu się ulewa. Pręży się i wygina w kształt litery C. Co więcej niemowląt z nieprawidłowym napięciem mięśniowym prostuje nóżki lub ma je stale skrzyżowane. Szczególnie łatwo zaobserwować nieprawidłowości w momencie przewijania dziecka, kiedy to nóżki są stale napięte. Kolejnym objawem nieprawidłowego napięcia mięśniowego jest mocne zaciskanie piąstek. Niemowlak ze wzmożonym napięciem napina jedną stronę ciała bardziej oraz wykazuje tendencje do odchylania się jednostronnie. Wzmożone napięcie u dziecka rodzic może rozpoznać również po tym, że dziecko ułożone na plecach mocno odgina głowę w tył układając ciało w kształt litery C.

Rehabilitacja niemowląt ze wzmożonym napięciem mięśniowym

Wzmożone napięcie mięśniowe jest problemem odwracalnym, jednak nie należy dziecka pozostawiać w oczekiwaniu, że samo przejdzie. Dlatego też niezwłocznie po tym jak zaobserwujesz niepokojące objawy zgłoś się do odpowiedniego specjalisty. Fizjoterapeuta dziecięcy dobierze odpowiednie techniki terapii manualnej do potrzeb dziecka a także pokaże w jaki sposób należy pracować z dzieckiem w domu. Wsparciem rehabilitacji dziecka jest odpowiednia pielęgnacja i opieka sprawowana przez rodziców według zaleceń fizjoterapeuty.

Celem rehabilitacji jest przywrócenie właściwego czyli symetrycznego napięcia mięśni. Wzmożonego napięcia nie wolno lekceważyć , ponieważ nieprawidłowość nie pozostaje obojętna dla rozwoju dziecka. Należy pamiętać, że dziecko koduje sobie złe wzorce postawy i ruchu, a w dalszej konsekwencji narażone jest na bolesne przykurcze mięśniowe, a także kłopoty z koncentracja. Im szybciej zostanie podjęta odpowiednia rehabilitacja pod okiem doświadczonego fizjoterapeuty tym większe szanse na prawidłowy rozwój psychomotoryczny dziecka.

Rehabilitacja niemowląt z niewłaściwym napięciem- cena

Aktualne ceny dostępne są w zakładce cennik. Zapytaj nas o pakiety promocyjne na rehabilitację dzieci.

Wzmożone napięcie rehabilitacja niemowląt Warszawa- gdzie szukać pomocy?

W Centrum Rehabilitacji i Osteopatii Osteo-Med oferujemy Państwu kompleksową rehabilitację niemowląt oraz starszych dzieci. Czeka na Was zespół doświadczonych fizjoterapeutów, osteopatów i ortopedów. Oferujemy także diagnostykę USG np USG stawów biodrowych u niemowląt.

Rehabilitację dzieci i niemowląt prowadzimy w oparciu o nowoczesne, uznawane na całym świecie- a co najważniejsze bezpieczne metody fizjoterapii: osteopatię, metodę Bobath, integrację sensoryczną

Rezerwacji wizyt możecie Państwo dokonywać pod numerem 506-459-870