USG kolana Warszawa

Badanie USG kolana – na czym polega i w jakich przypadkach się je wykonuje

Dzisiejszy wpis poświęciliśmy tematyce badania USG kolan.

Z uwagi na specyfikę ruchów staw kolanowy (po stawie skokowym) jest drugim najbardziej obciążonym stawem w ciele. W jego obrębie często dochodzi do kontuzji oraz urazów, które szczególnie dotyczą osob aktywnych sportowo. Nalezy jednak pamiętać, że schorzenia można pogrupować na wrodzone i nabyte. Do nieprawidłowości wrodzonych zaliczamy głównie koślawość kolan oraz szpotawość, zaś dolegliwości nabyte związane są z urazami i mogą polegać na:

• Uszkodzeniach wiązadeł kolanowych
  • Uszkodzeniach łąkotek
  • Schorzenie zwane kolano skoczka/ kolano kinomana
  • Zapalenie gęsiej stopki
  • Uszkodzeniach chrząstki w stawie kolanowym
  • Bocznym przyparciu rzepki
  • Zespół tarcia pasma biodrowo-piszczelowego
  • Zespół przeciążenia piszczeli, goleni

O dolegliwościach i rehabilitacji kolan pisaliśmy szerzej na naszej stronie: Rehabilitacja kolan

Badanie ultrasonigraficzne ( USG, ultrasonografia) to najpopularniejsze badanie, dzięki któremu możemy uzyskać obraz narządów oraz tkanek w organizmie człowieka. Badanie jest w pełni bezbolesne i nieszkodliwe.

Badanie USG można wykonywać zarówno u dzieci jak i osób dorosłych. W trakcie badanie lekarz przykłada głowicę aparatu pokrytą żelem do badanej struktury.

Badanie USG kolana

Badanie USG kolana odbywa się w pozycji leżącej na plecach, w trakcie której pacjent ma swobodnie ułożoną kończynę. W celu uzyskania pełniejszego obrazu lekarz prosi pacjenta o zmianę ustawienia stawu.

Ortopeda może również poprosić pacjenta o ułożenie się na brzuchu w celu oceny dołu podkolanowego.

rehabilitacja kolan, kolano kinomana rehabilitacja

USG Kolana – wskazania

Badanie USG kolana jest szczególnie wskazane w przypadku urazów, zmian związanych z chorobą reumatologiczną oraz oceny guzów okolicy kolana.

Badanie USG kolana w przypadku urazów pozwala na stwierdzenie:

• wysięku w stawie
  • uszkodzenia mięśni, ścięgien, więzadeł, ścięgien
  • uszkodzeń na kłykciach kościu udowej
  • zapalenia kaletek
  • wolne ciała śródstawowe

USG kolana w chorobach reumatologicznych

Tradycyjne zdjęcie rentgenowskie jest podstawowym badaniem stosowanym u pacjentów z zapaleniem stawu. Należy jednak mieć na uwadze, że takie zdjęcie obrazuje głównie stan kości i nie pozwala na ocenę tkanek miękkich oraz struktur okołostawowych. Dlatego też uzupełniająco wykonuje się badanie USG. Badanie USG kolana w przypadku zmian zwyrodnieniowych pozwala na ocenę

• wysięku w stawie
  • przerostu błony maziowej oraz jej ukrwienia
  • różnicowania wysięku od łuszczki zapalnej w obrębie stawu, kaletkach, pochewkach ścięgien
  • rozpoznawanie pęknięcia ścięgien

Badanie USG kolana w przypadku guzów

Jest to stosunkowo częsty powód zgłaszania się pacjentów do lekarza. Często to sam pacjent znajduje zmianę. Badanie USG wykonuje się w celu określenia czy zmiana jest lita, płynna oraz z jakiej struktury się wywodzi.

Badanie USG kolana bardzo często wykonuje się po zabiegu operacyjnym w celu weryfikacji wystąpienia ropnia, krwiaka, przestrzeni płynowych a także septycznego zapalenia stawu.

Bardzo często USG umożliwia przedsięwzięcie procedur interwencyjnych z kontrolą położenia igły w czasie rzeczywistym.

W Centrum Rehabilitacji i Osteopatii Osteo-Med czeka na Ciebie zespół profesjonalistów, oferujący fachową pomoc w każdym przypadku. Oferujemy kompleksową rehabilitacje, konsultacje specjalistyczne wraz z diagnostyką USG, fizykoterapię. Zadzwoń do nas: 506-459-870.

Wykonujemy także badanie USG stawu skokowego, biodrowego, łokciowego, barkowego, USG nadgarstka ( dłoni)

Ortopeda ursynów
USG kolana ursynów