Rehabilitacja blizny po cesarskim cięciu

W Polsce  ponad 1/3 wszystkich ciąż rozwiązywana jest za pomocą cesarskiego cięcia, co sprawia, że jesteśmy jesteśmy jednym z krajów z największą ilością rozwiązywania ciąż w ten sposób.

Według Światowej Organizacji Zdrowia ilość porodów przez cesarskie cięcie nie powinna przekraczać 10-15% podczas gdy w Polsce wynosi ona ponad 40%.

W niektórych przypadkach cesarskie cięcie jest wskazaniem, czasami wyborem.

Pomimo tak dużej ilości przeprowadzanych zabiegów cesarskiego cięcia nadal wiele kobiet pozostaje pozostawiona sama sobie z problemem blizny. Najczęściej młode mamy otrzymują jedynie wytyczne odnośnie higieny rany, ale w wielu przypadkach nie są informowane o tym jak należy dbać o samą bliznę po cesarskim cięciu i jakie konsekwencje niesie za sobą zaniedbanie tego tematu. W kontekście blizny po cesarskim cięciu bardzo duże znaczenie w profilaktyce powstawania zrostów ma odpowiednia rehabilitacja. Niestety mało która kobieta jest o tym informowana.  Dlaczego rehabilitacja blizny po cesarskim cięciu ma tak istotne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania organizmu kobiety? Zapraszamy do lektury naszego wpisu.

Co to jest blizna?

Blizna to zmiana, która powstaje w miejscu uszkodzenia skóry i tkanek położonych głębiej. Szerzej o temacie blizn i procesach ich powstawania pisaliśmy w naszym poprzednim wpisie Blizny

Na potrzeby dzisiejszego wpisu odnośnie rehabilitacji blizny po cesarskim cięciu proces powstawania blizny i gojenia się rany podzielimy na trzy fazy:

1- zapalenia, która trwa od 2-7 dni

2- naprawy, trwa od 6-8 tygodni

3- modelowania blizny, trwa od 6 miesięcy do 2 lat.

W fazie 1 skupiamy się na okolicy rany, nie dotykając samej rany. Mimo, że w tym okresie nie pracujemy bezpośrednio na okolicy cięcia to praca ta jest niezwykle istotna w kontekście późniejszego powstawania zrostów. Samą blizną zaś zajmujemy się w fazie 2, po zdjęciu szwów. Ostatnia faza to etap kształtowania blizny. Jeśli więc nie odwiedziłaś fizjoterapeuty zaraz po porodzie to jest to moment, którym powinnaś uczynić to bezzwłocznie.

A co jeśli od porodu upłynęło 4,8, 10 lat? Czy jest jakikolwiek sens podejmować rehabilitację blizny? Jak najbardziej tak- co prawda zmiany mogą być na tym etapie większe i sama rehabilitacja zajmie więcej czasu, ale pamiętaj, że nadal jest możliwa.

Dlaczego tak ważne jest aby nie zaniedbać blizny?

Blizna po cesarskim cięciu, która nie została poddana rehabilitacji może być źródłem nie tylko ubytków natury estetycznej ale również może powodować szereg problemów, do których należy m.in.;

• dolegliwości bólowe kręgosłupa
  • zmiana sylwetki- zgarbiona sylwetka, szczególnie w przypadku blizny wciągniętej, zaburzenie wzorca chodu
  • ograniczenie ruchomości
  • zrosty
  • powstawanie bliznowców
  • inne dolegliwości bólowe: bóle w okolicy cięcia, bóle brzucha, bóle kręgosłupa lędźwiowego, miednicy
  • ból podczas stosunku, bolesne miesiączki
  • trudności z zajściem w ciążę
  • problemu w kolejnej ciąży np. rozejście blizny, wrastanie łożyska w bliznę po cc.
  • Problemy trawienne, zaparcia, niedrożność jelit
osteopata warszawa
Blizna po cesarskim cięciu to nie tylko ubytek estetyczny ale w przypadku zaniedbania także źródło wielu problemów np. dolegliwości bólowych kręgosłupa

Jak zapobiegać powikłaniom po cesarskim cięciu?

Kluczowa rolę ogrywa tu odpowiednio wcześnie podjęta rehabilitacja blizny. Po porodzie skontaktuj się z fizjoterapeutą, który zaproponuje odpowiednie techniki rehabilitacji, które pozwolą uzyskać elastyczność i ruchomość blizny, a także zapobiegną jej przyklejaniu do pozostałych warstw skóry.

Jakie korzyści przynosi rehabilitacja blizny po cc? (mobilizacja blizny)

• zapobieganie zrośnięciu blizny z tkankami pod skórą
  • poprawa elastyczności blizny
  • zmniejszenie dyskomfortu związanego z uczuciem bólu i ciągnięcia
  • zmniejszenie ryzyka zaburzeń postawy (zmiana sylwetki, garbienie się, zmiana wzorca chodu)
  • poprawa wyglądu samej blizny,

Rehabilitacja blizny po cc

Jak już zostało wspomniane nigdy nie jest za późno aby rozpocząć rehabilitację blizny po cc. Faktem jest, że im później do tego przystąpimy tym dłuższy będzie proces rehabilitacji, jednak pamiętajmy, że na każdym etapie jest on możliwy.

Na początku fizjoterapeuta oceni aktualny stan Twojej blizny. Sprawdzi czy jest ona miękka czy twarda, jaki jest jej stopień elastyczności, czy możliwe jest jej przesuwanie. Następnie przystępuje do rehabilitacji blizny po cesarskim cięciu. To jak będzie wyglądała rehabilitacja zależy od fazy gojenia, w której znajduje się Twoja blizna. Jak już wspomnieliśmy w fazie 1 pracujemy nie na samej bliźnie a na strukturach wokół niej. Samej blizny możemy dotykać dopiero w fazie 2 i jest to czas najintensywniejszych działań rehabilitacyjnych. Fizjoterapeuta wykona techniki terapii manualnej na brzuch i na bliznę. Może zastosować masaż, mobilizację blizny, techniki rozluźniania mięśniowo powięziowego, a w razie potrzeby także okleić miejsce elastycznymi plastrami (taping). Bardzo ważnym elementem rehabilitacji blizny po cesarskim cięciu jest edukacja samej pacjentki, dlatego też fizjoterapeuta/ osteopata poinstruuje Cię jak możesz sama pracować z blizną w domu.

Rehabilitacja blizny po cc- gdzie szukać pomocy?

Przeszłaś cesarskie cięcie? A może doświadczyłaś innego rodzaju ingerencji chirurgicznej np. zabiegu szycia krocza, zabiegów onkologicznych?  Skontroluj swoją bliznę z naszymi specjalistami. Czeka na Ciebie zespół doświadczonych fizjoterapeutów i osteopatów, którzy pomogą Ci odpowiednio zadbać o to wrażliwe miejsce. Pamiętaj, że wcześnie rozpoczęta rehabilitacja blizny zapobiega powstawaniu zrostów i poważnych konsekwencji funkcjonalnych. Nie wahaj się też gdy od zabiegu upłynęło już kilka lat- w każdym etapie warto rozpocząć rehabilitację.

Fizjoterapia uroginekologiczna, opieka okołoporodowa

Oferujemy również kompleksową fizjoterapię uroginekologiczną wraz z niezbędną diagnostyką USG

• przygotowanie do porodu
  • profilaktyka poporodowa