Rehabilitacja stomatologiczna

Dolegliwości stawu skroniowo żuchwowego

Zaburzeniach w obszarze stawu skroniowo żuchwowego to obecnie niezwykle powszechny problem. Wg. światowych badań epidemiologicznych częstotliwość występowania zaburzeń aparatu żucia określa się na poziomie 60-80 %. Dolegliwości te częściej dotyczą kobiet. Przebieg choroby jest utajony a pacjent do momentu pojawienia się przykrych dolegliwości bólowych nie zdaje sobie sprawy z istniejącego problemu. Należy mieć na uwadze, że problemu z aparatem żucia to nie tylko dokuczliwe bóle. To poważny problem, który. nieleczony może w konsekwencji prowadzić do zaburzeń funkcjonowania innych narządów i negatywnie wpływać na ich pracę.

Dysfunkcja aparatu żucia może dotyczyć:

• samych stawów skroniowo żuchwowych,
  • struktur kostnych
  • mięśni
  • układu nerwowego.

Zapraszamy do lektury dzisiejszego wpisu, w którym wyjaśniamy przyczyny powstawania problemów w obszarze stawu skroniowo żuchwowego, po krótce opisujemy jego anatomie oraz przedstawiamy jak osteopatia stomatologiczna  znajduje zastosowanie w leczeniu nieprawidłowości.

Przyczyny problemów z aparatem żucia

Patologie stawu skroniowo -żuchwowego mogą być wynikiem:

• urazów np. silne uderzenie
  • usuwania zębów mających wpływ na zgryz
  • urazów typu whiplash odcinak szyjnego kręgosłupa
  • mikrourazów powstałych podczas codziennych aktywności typu ziewanie, jedzenie, śmianie się
  • waad zgryu
  • bruksizmu- zgrzytanie zębami, wywołane stresem, wadami zgryzu, zaburzeniami stomatologicznymi
  • wad postawy: nadmiernie wysunięcie głowy ku przodowi wraz z nadmiernym wyprostem odcinka szyjnego kręgosłupa
  • stanów zapalnych np. ZZSK.

fizjoterapia stomatologiczna

Rehabilitacja stawy skroniowo żuchwowe

Anatomia stawu skroniowo- żuchwowego

Staw skroniowo- żuchwowy złożony jest z powierzchni stawowej, która należy do podstawy czaszki oraz powierzchni stawowej ramienia żuchwy. Na kości skroniowej powierzchnię stawową tworzy dołek stawowy, który od tylnej strony ograniczony jest przez otwór słuchowy zewnętrzny.  Duże znaczenie z punktu widzenia biomechaniki stawu skroniowo żuchwowego ma kształt wspomnianej powierzchni stawowej. Od lstrony przedniej jest ona wypukła zaś od strony tylnej- wklęsła. Za zamykanie szczęki odpowiadają trzy mięśnie

• mięsień skroniowy
  • m. żwacz
  • m. skrzydłowaty przyśrodkowy

Jeśli chodzi o mięśnie otwierające szczękę to wyróżniamy mięśnie podgnykowe i nadgnykowe, które połączone są kością gnykową i chrząstką tarczowatą.

Jedną z najbardziej charakterystycznych cech stawu skroniowo żuchwowego stanowi sprężone działanie bez względu na ich kierunek ruchu. W stawach skroniowo-żuchwowych możliwe jest wykonanie 5 typów przesunięć:

• ruch translacji w kierunku przedni i tylnym
  • ruch otwierania i zamykania
  • translacja boczna
  • ruchy rotacyjne w kierunku translacji bocznej
  • ruchy asymetryczne.

osteopatia stomatologiczna warszawa
Bruksizm osteopatia stomatologiczna

Stawy skroniowo żuchwowego- leczenie osteopatyczne

Przed przystąpieniem do rehabilitacji osteopata przeprowadza szczegółowy wywiad z pacjentem, podczas którego określa m.in. czy nie było w przeszłości urazów w obrębie żuchwy, czy pacjent nie posiada nawyków w postaci gryzienia paznokci, ołówka/ długopisu, żucia gumy oraz czy nie znajduje się w stanie stresu psychicznego.  Istotne jest również ustalenie czy pacjent nie choruje na choroby reumatologiczne, czy występują lub były kiedyś leczony wady zgryzu oraz czy pacjent skarży się ba dolegliwości bólowe głowy.

W następnym etapie fizjoterapeuta/ osteopata przechodzi do badania palpacyjnego, którego celem może być poszukiwanie asymetrii, trzasków, przeskakiwań. W procesie rehabilitacji mogą być wykorzystane techniki mobilizacyjne, np. trakcja, ślizg brzuszny,ślizg boczny, terapia manualna tkanek miękkich, masaż funkcyjny, masaż poprzeczny oraz techniki terapii PNF.

Osteopatia stomatologiczna-cena

Aktualny cennik wraz z pakietami promocyjnymi znajduje się w zakładce “Cennik”

Osteopatia stomatologiczna Warszawa

Problemu ze stawem skroniowo- żuchwowych dotyczą Ciebie? Doświadczasz bólu czy nadmiernego napięcia mięśni okolicy stawu czy skroni, odczuwasz trzaski podczas otwierania czy zamykania żuchwy? Odwiedź nasze centrum i uzyskaj właściwa pomoc! Rezerwacja wizyt pod numerem 506-459-870.

Adres: Romera 10 lok. B2. Ursynów

Czeka na Ciebie doświadczony zespół fizjoterapeutów i osteopatów, którzy napewno pomogą pozbyć się niechcianych dolegliwości.