Dlaczego boli mnie bark?

Ból barku- możliwe przyczyny i metody rehabilitacji.

Wielu pacjentów zgłaszających się do naszego centrum skarży się na dolegliwości bólowe okolicy barku. Przyczyn może być wiele. Przede wszystkim mogą być one wynikiem urazu np. jeśli doszło do złamania elementów kostnych, zerwania bądź naderwania mięśni, ścięgien, więzadeł lub w sytuacji, w której doszło do skręcenia lub zwichnięcia w obrębie stawów. Niejednokrotnie bolesność barku wywołana jest przez niestabilność stawu ramienno-łopatkowego, stawu barkowo-obojczykowego, zapalenie torebki stawowej lub też zerwania, zapalenia stożka rotatorów.

Należy również wspomnieć, że ból okolicy barku może być wywołany przez stany zapalne np. przy schorzeniach reumatycznych takich jak np. RZS (Reumatoidalne zapalenie stawów), ZZSK (zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa), czy kolagenoza (choroba tkanki łącznej),

Niejednokrotnie zdarza się, że nieprawidłowości występujące w innych odcinkach ciała np. odcinku szyjnym, w układzie pokarmowych, krążeniowym czy oddechowym powodują tzw. ból przeniesiony, który może promieniować aż do barku.

Szerzej o dolegliwościach barku pisaliśmy na naszej stronie w zakładce Rehabilitacja Barków

Przypomnimy tylko, że do najczęstszych patologii w obrębie barku zaliczamy:

1. Uszkodzenie stożka ( pierścienia) rotatorów
  2. Ciasnota podbarkowa (konflikt podbarkowy)
  3. Niestabilność stawu łopatkowo-ramiennego
  4. Zamrożony bark
  5. Uszkodzenie obrąbka stawu barkowego
  6. Niestabilność ścięgna głowy długiej mięśnia dwugłowego

Rehabilitacja barków

Przed przystąpieniem do rehabilitacji należy przeprowadzić z pacjentem szczegółowy wywiad dotyczący jego stanu zdrowia, przebytych chorób, urazów oraz kontuzji. Kolejnym etapem jest wykonanie badania różnicowego, którego celem jest ustalenie przyczyny i dokładnych dolegliwości.

Przy diagnozowaniu problemów z barkiem zwracamy zwrócić uwagę na pełne badanie przedmiotowe i podmiotowe osteopatyczne oraz neurologiczne nie tylko barku, ale również kręgosłupa szyjnego, lędźwiowego, klatki piersiowej oraz przepony i narządów wewnętrznych, bowiem jak już wspominaliśmy często za problemy barkowe odpowiadają nieprawidłowości zlokalizowane w innych obszarach ciała.

Program rehabilitacji barku dobierany jest indywidualnie w zależności od rodzaju schorzenia. Przykładowy plan terapii może obejmować m.in. techniki MET, techniki BLT, praca na powięzi, likwidacja mięśniowo-powięziowych punktów spustowych, manipulacje krótkodźwigniowe HVLA. Fizjoterapeuta/ Osteopata może również odwołać się do technik wisceralnych- najczęściej w leczeniu przewlekłych stanów chorobowych oraz dolegliwości o niesprecyzowanej przyczynie. Często stosuje się również suchą igłoterapią (Dry Needling). W określonych przypadkach można zastosować falę uderzeniową.