Zapalenie ucha środkowego u dzieci

Ostre zapalenie ucha środkowego to problem, który dotyczy prawie 70% dzieci w pierwszych trzech latach życia.
Zapalenia ucha powinno być niezwłocznie skonsultowane z odpowiednim lekarzem, bowiem wysięk bębenkowy może prowadzić do ubytku słuchu, co z kolei pociąga za sobą m.in. opóźnienie przyswajania mowy i posługiwania się nią.
Po rozpoznaniu problemu lekarz zaleci odpowiednie leczenie. W niektórych przypadkach konieczne może okazać się wdrożenie antybiotykoterapii. W innych sytuacjach z kolei uzasadnione jest przeprowadzenie leczenia objawowego.
Ostre zapalenie ucha środkowego obejmuje wszystkie ostre choroby zapalne przestrzeni ucha środkowego ze szczególnym uwzględnieniem stanu chorobowego w obszarze jamy bębenkowej.
Do najczęstszych form zapalenia ucha środkowego  zalicza się postać bakteryjną (ropną) i wirusową.

Przyczyny zapalenia ucha środkowego u dzieci

Problem najczęściej dotyczy  dzieci poniżej 3 roku życia. Sytuację tą tłumaczy rozwój czaszki dziecka i związana z tym zmiana położenia oraz kształtu trąbki słuchowej. Jeśli chodzi o dzieci starsze, po 8 roku życia, problem zapalenia ucha środkowego jest znacznie rzadszy. Jesli wystąpi to najczęściej wiążę się z zaawansowanym wzrostem długości środkowej części twarzy. Należy mieć na uwadze, że ryzyko pojawienia się zapalenia ucha środkowego zwiększa się w przypadku dysfunkcji kości skroniowej a także przy używaniu smoczków u dzieci poniżej 6 roku życia [Morin C et.al Suture restriction of temporal bone as risk factor for acute otitis media in children:cohort study, BMC Pediatrics 2012,12:181].
 Jeśli u dziecka występują polipy nosa to również sprzyja rozwojowi zapalenia ucha środkowego.
Ponadto alergie i częste infekcje również nie pozostają obojętne w kontekście wspomnianego problemu.

Zapalenie ucha środkowego i terapia osteopatyczna

Leczenie problemu metodami osteopatycznymi jest wysoce uzasadnione i sensowne. Warto w tym miejscu wspomnieć, że protokół osteopatycznego leczenia zapalenia ucha środkowego pojawił się w podręczniku osteopatycznym już w 1898 roku. [Barber ED Osteopathy Complete . Koansas City: Hudson-Kimberly: 1898 :403-404]. Co więcej w 1929 roku Otis wymienił ostre zapalenie ucha środkowego  u dzieci jako jedną z najczęstszych przyczyn konsultacji osteopatycznych.  W badaniu z 2014 roku opisano przypadek grupy 64 dzieci z problemem ostrego zapalenia ucha środkowego, które zostały poddane terapii osteopatycznej według wspólnego protokołu.  Stwierdzono szybszy powrót do zdrowia dzieci i co istotne wykonanie odpowiednich technik nie wymagało długotrwałych wizyt w gabinecie. Wręcz przeciwnie- czas trwania terapii to ok 15 minut. [Carreiro JE, steele KM Response, JAOA, 2021:110 (12)740]

Jak fizjoterapeuta dziecięcy może pomóc w terapii zapalenia ucha środkowego u dziecka?

Techniki manualne są to zupełności bezpieczne, bezbolesne i bezinwazyjne sposoby pracy z pacjentem. Przykładem zastosowanej terapii może być obustronna terapia stawów krzyżowo-biodrowych. Podczas tej techniki fizjoterapeuta (osteopata) szuka punktu, w którym pojawia się zrównoważenie napięć więzadłowych. Następie czeka do momentu aż tkanka się rozluźni. Metoda ta nosi nazwę rownoważenie napięć więzadłowych BLT. Inną pomocną techniką może okazać się terapia przejścia piersiowo- lędźwiowego i przepony oraz terapia klatki piersiowej. Ponadto fizjoterapeuta może zastosować terapię  górnego otworu klatki piersiowej a także odcinka szyjnego kręgosłupa (BMT).  Wśród innych metod pracy z pacjentem borykającym się z ostrym zapaleniem ucha środkowego zalicza się m.in. inhibicję obszaru podpotylicznego, drenaż zatok żylnych oraz dekompresje potyliczną.
Techniki te są wysoce bezpieczne i bezbolesne dla pacjenta,

Laseroterapia w przypadku zapalenia ucha środkowego

Laseroterapia jest również stosowana przez fizjoterapeutów w przypadku terapii zapalenia ucha środkowego. W zależności od wieku pacjenta i stopnia zaawansowania problemu lekarz może zalecić terapię laserem wysokoenergetycznym (HIL) lub biostymulacyjnym. Zabieg jest bezpieczny i bezbolesny dla pacjenta. Zazwyczaj trwa ok 3 minut/ ucho.  Więcej informacji na temat działania i wskazań do terapii laserem znajdziecie Państwo na naszej stronie

Laser na uszy w przypadku zapalenia ucha- ile zabiegów należy wykonać?

To jedno z częstszych pytań jakie otrzymujemy od zatroskanych rodziców. O ile lekarz prowadzący nie zaleci inaczej zazwyczaj wykonuje się ok 10 powtórzeń na jedno ucho- codziennie (laser biostymulacyjny) W przypadku lasera wysokoenergetycznego HIL efekt może zostać osiągnięty już po 5-6 zabiegach. Wszystko uzależnione jest od stopnia zaawansowania problemu.

Laser na zapalenie ucha środkowego w Warszawie- gdzie szukać pomocy?

W Centrum Rehabilitacji i Osteopatii Osteo Med Oferujemy Państwu kompleksową rehabilitację i porady specjalistów dla całej rodziny. Jeśli zatem problem z zapaleniem ucha środkowego dotknął Twoje dziecko (lub też sam borykasz się z problemem) nie zwyklej i umów wizytę w naszym Centrum.
Aktualny cennik znajdziecie Państwo na naszej stronie. Naszej centrum czynne jest od poniedziałku do piątku od 8.00-20.00.

Fizjoterapeuta dziecięcy w Warszawie?

Twoje dziecko boryka się z nieprzyjemnym zapaleniem ucha? A może wystąpił inny problem, który chcielibyście skonsultować z fizjoterapeutą? Zapraszamy do naszego Centrum. Rehabilitację dzieci przeprowadza mgr Mariusz Strzemiński.
Więcej informacji na temat naszych usług oraz rezerwacja wizyt dostępne pod numerem 506-459-870. Zapraszamy do kontaktu.
* rehabilitacja * osteopatia * fizjoterapia dziecięca
 fizjoterapia uroginekologiczna *ortopedia * ortopedia dziecięca