Choroba zwyrodnieniowa kolana

Jedną z najczęstszych postaci przewlekłego zapalenia stawów jest choroba zwyrodnieniowa stawu kolanowego.  Jest to choroba degeneracyjna stawów, której niejednokrotnie towarzyszy reaktywny stan zapalny.  Choroba postępuje z powodu uszkodzenia chrząstki stawowej, które odsłania strukturę kości, generując nadmierne tarcie między nieosłonionymi  powierzchniami kostnymi stawu. W toku postępowania choroby pacjent doświadcza dolegliwości bólowych kolana, a także ograniczenie lub utratę zakresu ruchomości. Należy mieć na uwadze fakt, że choroba zwyrodnieniowa nie dotyczy wyłącznie osób, które w swojej historii mają wcześniejsze urazy lub uszkodzenia kolana. Owszem, zmiany zwyrodnieniowe stawu kolanowego pojawiają się stopniowo po przebytym urazie ( np. naderwanie chrząstki lub inny typ jej uszkodzenia wysoce predysponuje do rozwoju choroby zwyrodnieniowej stawu kolanowego na późniejszym etapie życia). Nie mniej występują także przypadki pacjentów, u którym zmiany zwyrodnieniowe stawu kolanowego rozwijają się również bez uprzednich urazów lub uszkodzeń wspomnianego stawu.
choroba zwyrodnieniowa kolan manifestuje się szeregiem dolegliwości

Objawy choroby zwyrodnieniowej kolana

Głównym objawem, który przyciąga uwagę pacjenta jest ból o zróżnicowanym stopniu nasilenia. Może on przybierać formę stosunkowo łagodną, która stanowi swojego rodzaju dyskomfort podczas uprawiania aktywności fizycznej, aż po postać nasiloną, która w zaawansowanych przypadkach prowadzi kalectwo i uniemożliwia poruszanie się. Chorzy dotknięci nasiloną formą problemu mają problem z wykonywaniem prostych czynności dnia codziennego. Co więcej z powodu silnego, uporczywego bólu kolana, zakłócony zostaje ich sen. Niejednokrotnie problemom z kolanem towarzyszą charakterystyczne trzaski/ przeskakiwania. Każda postać bólu z kolei prowadzić do wypracowania nieprawidłowego wzorca chodu (postawy) co z kolei generuje dalsze problemu dla pacjenta.

Rozpoznanie choroby zwyrodnieniowej kolana

Rozpoznanie problemu może nastąpić na podstawie analizy typowych objawów związanych ze schorzeniem a także po przeprowadzeniu przez fizjoterapeutę badania fizykalnego. Pacjentom, u których podejrzewa się chorobę zwyrodnieniową kolan wykonuje się także stosowną diagnostykę obrazową (USG kolana) w celu potwierdzenia choroby.

USG kolana

Badanie USG kolana przeprowadza lekarz ortopeda. Jest ono bezbolesne, bezinwazyjne i nie wymaga specjalnego przygotowania ze strony pacjenta. Ortopeda nakłada na badaną strukturę żel a następnie specjalną  głowicą przemieszcza się po kolanie dokonując stosownej oceny. W Centrum Rehabilitacji i Osteopatii Osteo Med pacjent otrzymuje wynik badania wraz z zaleceniami od razu podczas wizyty.

USG kolana Warszawa- gdzie szukać pomocy?

W Centrum Rehabilitacji i Osteopatii Osteo Med badanie USG kolana przeprowadza chirurg, ortopeda Wojciech Żakiewicz. Zazwyczaj konsultacja ortopedyczna wraz z badaniem USG trwa ok 20 min. Rezerwacja wizyt odbywa się pod numerem 506-459-870.

Rehabilitacja w przypadku choroby zwyrodnieniowej kolana

Celem rehabilitacji w przypadku zmian zwyrodnieniowych kolana jest poprawa sprawności fizycznej, zminimalizowanie ograniczeń a także poprawa jakości życia chorego. Program rehabilitacji dobierany jest indywidualnie względem pacjenta uwzględniając jego stan zdrowia, poziom sprawności, stadium zaawansowania choroby i wiek. Nie istnieje jedna, idealna dla wszystkich rehabilitacja. Każdy przypadek jest inny i powinien być rozpatrywany indywidualnie.  Do przykładowych technik z zakresu terapii manualnej, które może zastosować fizjoterapeuta jest np. masaż tkanek miękkich, manipulacje, kinezyterapia. Istotną rolę ogrywają także ćwiczenia, które pacjent powinien wykonywać samodzielnie w domu. Fizjoterapeuta na wizycie dobierze odpowiedni zestaw i poinstruuje jak wykonywać je poprawnie.

Rehabilitacja kolana Warszawa

W Centrum Rehabilitacji i Osteopatii Osteo Med oferujemy Państwu kompleksową rehabilitację i konsultacje specjalistyczne.  Nasz doświadczony zespół na co dzień pracuje z pacjentami borykającymi się z licznymi problemami, z tym dolegliwościami bólowymi kolan. Jesteśmy czynni od poniedziałku do piątku od 8.00-20.00
Rezerwacja wizyt odbywa się pod numerem 506-459-870
 Centrum Rehabilitacji i Osteopatii Osteo-Med kompleksowa rehabilitacja i porady specjalistów
rehabilitacja  kobiet w ciąży, po porodzie, rehabilitację po urazach i po operacjach, rehabilitację sportową, geriatryczną.
Rehabilitacja dzieci i niemowląt
Ortopedia i chirurgia