Uzależnienie od papierosów

Jakie typu uzależnienia wyróżniamy? Jakie są konsekwencje zdrowotne palenia tytoniu? Jak uzależnienie od papierosów wpływa na nasz kręgosłup i przebieg rehabilitacji? Zapraszamy do lektury.

Uzależnienie fizyczne

Można wyróżnić dwa czynniki składające się na uzależnienie od tytoniu. Pierwszy z nich to czynnik uzależnienia od nikotyny, czyli czynnik uzależnienia fizycznego. Nikotyna pobudza organizm i podwyższa ciśnienie tętnicze, jednak osoba regularnie paląca na tyle przyzwyczaja się do efektu wywołanego nikotyną, że nie odczuwa różnicy w swoim samopoczuciu.

Uzależnienie psychiczne

Drugi czynnik, to uzależnienie od czynności, palenia czyli czynnik uzależnienia psychicznego. Jest to związane z symbolem palenia zakorzenionym w kulturze. Czynność palenia jest wszechobecna w filmach, książkach, fotografiach. zęsto papieros staje się atrybutem kobiecości, niekiedy dodaje męskości lub oznacza bunt. W społeczeństwie ukształtowało się też przekonanie o relaksującym i odstresowującym działaniu papierosa. Palimy, kiedy mamy chwilę na odpoczynek i tym papierosem celebrujemy wolny czas. Po papierosy sięgamy kiedy jesteśmy źli w nadziei na szybkie uspokojenie. Palimy, kiedy nasz przyjaciel opowiada nam jakąś niesamowitą historię itp.

Jakie są skutki palenia tytoniu dla organizmu?

Palenie papierosów jest powodem wielu schorzeń i chorób. Warto być świadomym, z jakimi konsekwencjami mogą zmierzyć się nałogowi palacze tytoniu. Są to m.in.:

• rak płuc, krtani, jamy ustnej
  • nowotwór nerki, rak trzustki
  • rak żoładka
  • przewlekła obturacyjna choroba płuc. POChP  to ograniczenie przepływu powietrza przez drogi oddechowe i objawia się objawia się dusznością, przewlekłym kaszlem, odkrztuszaniem)
  • choroby układu sercowo-naczyniowego
  • choroby układu nerwowego
  • zakrzepy krwi
  • zawał serca
  • udar mózgu
  • wrzody żołądka
rehabilitacja kręgosłupa
Uzależnienie od papierosów niesie za sobą poważne skutki dla zdrowia

Bóle kręgosłupa u palaczy

Udowodniono, że u palaczu tytoniu statystycznie częściej występują problemy z bólami kręgosłupa. Palenie wpływa również na efekt leczenia chorób kręgosłupa, zarówno zachowawczego  jak i chirurgicznego. Udowodniono, że osoby niepalące mają lepsze wyniki leczenia problemów kręgosłupowych, palacze zaś są predysponowani do bardziej uciążliwego przebiegu chorób kręgosłupa i przechodzenia ich w stan przewlekły.

Co więcej, stwierdza się, że nastolatkowie palący papierosy, częściej doświadczają bólu kręgosłupa (patrz badania opublikowane na łamach “British Journal of Health Psychology”).

Naukowcy z Curtin University w Australii zaobserwowali obustronną zależność: palenie papierosów w wieku 14 lat zwiększało prawdopodobieństwo bólów pleców w wielu 17 lat.; ból pleców w wieku 14 lat był zaś związany z większym prawdopodobieństwem palenia w wieku 17 lat.

Dane do analizy naukowcy zaczerpnęli z szerzej zakrojonych badań (Western Australian Pregnancy Cohort Study). Naukowcy przyjrzeli się informacjom dotyczącym grupy 2887 14-latków i 17-latków. Pod uwagę wzięte zostały czynniki społeczno-ekonomiczne, a także funkcjonowanie rodziny, stany depresyjne, zdolność do radzenia sobie z codziennymi problemami i wyzwaniami. Ponadto uczeni zwrócili uwagę na czynniki takie jak m.in. poczucie własnej wartości oraz zachowania internalizacyjne (lęk, depresja, wycofanie) i eksternalizacyjne (agresywne, destrukcyjne, histeryczne).

“Z biologicznego punktu widzenia palenie papierosów ogranicza dopływ krwi do kręgosłupa, a tym samym zmniejsza ilość składników odżywczych docierających do krążków miedzykręgowych. To z kolei może przyczyniać się do bólu odcinka lędźwiowego i zmian degeneracyjnych krążka miedzykręgowego” – mówi prof. Leon Straker, zwracając jednocześnie uwagę, że zależność może przypominać błędne koło.

“Sugeruje się, że palenie sprawia, iż ból wydaje się mniejszy. Może być ono więc sposobem radzenia sobie z dyskomfortem, co z kolei nasila ból kręgosłupa, a w następstwie prowadzi do częstszego sięgania po papierosa” – dodaje badacz.

rehabilitacja warszawa
Rehabilitacja kręgosłupa- udowodniono, że palacze statystycznie częściej borykają się z dolegliwościami bólowymi kręgosłupa

Dlaczego odstawienie papierosów jest takie trudne

W przypadku odstawienia papierosów nie zauważymy silnych reakcji odstawienia jak przy innych substancjach jak alkohol czy narkotyki. Problemem w rzuceniu palenia wcale nie jest silne uzależnienie fizyczne, lecz psychiczne czynniki uzależnienia. Wśród objawów odstawienia odnajdziemy takie symptomy jak: rozdrażnienie, drażliwość, nie są to objawy, które zmuszają nas do sięgnięcia po tę używkę. To psychiczna chęć zapalenia zmusza nas do tego, nasze rytuały – poranna kawa, lub otoczka, którą utworzyliśmy, kult palenia, jak piękny widok za oknem. To z tym najtrudniej poradzić sobie palaczom. Nagle nie widmo, co zrobić z rękami, czym się zająć jak czekamy na autobus, lub czym się zasłonić w towarzystwie, kiedy jesteśmy nieśmiali – tak, papieros jest też rekwizytem, dzięki któremu czujemy się pewniejsi siebie.

Jak skutecznie rzucić palenie?

Warto uświadomić sobie, jakie faktycznie czerpiemy korzyści z palenia papierosów. Substancje zawarte w papierosie nie zmieniają naszego samopoczucia, nie wywołują żadnej zauważalnej reakcji, nie jest nam po tym ani lepiej, ani gorzej, choć zazwyczaj w przy pierwszych próbach palenia mogą pojawić się silne zawroty głowy, nudności, wymioty.

Dobrze jest też uświadomić sobie, że wszystkie korzyści płynące w palenia to mity –

• papierosy wcale nie uspakajają – podrażniają układ nerwowy, a w efekcie palacze żyją w większym stresie niż osoby niepalące.
  • nie dają wolności, wręcz przeciwnie stajemy się zniewoleni przez nałóg.
  • pomagają odnaleźć się w towarzystwie – to zależy tylko do tego jak człowiek czuje się sam ze sobą i wśród otaczających go ludzi.

Palenie papierosów to w dużej mierze uzależnienie od czynności palenia, więc dobrym rozwiązaniem jest zająć ręce czymś innym – lizakiem, przekąskami (np. warzywa pokrojone w słupek)

Dobrym pomysłem w walce z nałogiem jest też spisanie listy powodów, dla których decydujemy się rzucić palenie. Pomaga ona lepiej uświadomić sobie konsekwencje oraz utrzymać motywację w pozostaniu w abstynencji.

Jeżeli jednak samodzielne próby rozstania się z nałogiem nie przyniosły rezultatów, warto spróbować pomocy psychologa.

Zapraszamy do kontaktu pod numerem 506-459-87