Sport to zdrowie, ale jak radzić sobie z urazami i kontuzjami?

Urazy i kontuzje sportowe, rehabilitacja sportowców

Rehabilitacja sportowa/ rehabilitacja sportowców – czy jest potrzebna?

Wykonując aktywności sportowe bardzo często narażeni jesteśmy na różnego rodzaju kontuzje oraz urazy bez względu na to czy jesteśmy zawodowcami, amatorami czy po prostu pragniemy poprawić kondycję fizyczną. Obecnie obserwujemy gwałtowny wzrost zainteresowania regularnymi treningami czy ćwiczeniami. Nic dziwnego, sport to przecież element zdrowego stylu życia. Aktywność fizyczna oraz ćwiczenia przyczyniają się do poprawy kondycji oraz wydolności organizmu. Regularne zażywanie ruchu poprawia nasze zdrowie oraz kondycję, jak również pozytywnie oddziałuje na nastrój. Odpowiednio skomponowany trening pomaga chronić serce, zapobiega otyłości oraz zmniejsza ryzyko zapadalności na wiele chorób. Zalety sportu bez wątpienia można by jeszcze mnożyć. Należy jednak pamiętać o tym, że z uprawianiem sportu związane jest również występowanie kontuzji I urazów- głównie w obrębie narządu ruchu. Niejednokrotnie stanowią one źródło bólu, dyskomfortu, zaś nieleczone prowadzą do poważnych powikłań oraz dysbalansów.

Jakie są zatem przyczyny powstawania urazów podczas uprawiania sportu?

Bardzo często kontuzje spowodowane są działaniem mechanicznym. Wpływ na powstawanie urazów niewatpliwie ma nieodpowiednia rozgrzewka, nieprawidłowo wykonywane ćwiczenia, przeciążenia I obciążenia, Nie bez znaczenia pozostaje niewłaściwy sprzet sportowy np. obuwie. Należy pamiętać, że w naszym ciele występują liczne zablokowania na poziomie stawów, tkanek, trzewi I nerwów. Bardzo często dają one o sobie znać właśnie podczas wysiłku fizycznego stanowiąc źródło urazów I kontuzji. Bardzo często do urazów dochodzi również w wyniku zbyt wcześnie podjętej aktywności sportowej po przebytej uprzednio kontuzji.

Dolegliwości, z którymi najczęściej sportowcy zgłaszają się do gabinetu to m.in.;

• bóle kręgosłupa;
  • bóle mięśni;
  • bóle bioder, kolan, barków, nadgarstków;
  • łokieć tenisisty i golfisty;
  • zerwania i urazy więzadeł kolan;
  • naderwania mięśni;
  • skręcenie stawów np. stawu skokowego;
  • przeciążenia i przetrenowania organizmu;
  • nawracające dolegliwości po wcześniej przebytych urazach;
  • „pieczenie” w podudziu

Niezależnie od tego czy jesteś sportowcem zawodowym, czy uprawiasz sport amatorsko absolutnie nie powinienieś lekceważyć żadnych niepokojących objawów. Rehabilitacja sportowa kierowana jest do osób m.in.: po uszkodzeniach ścięgien, brzuśćów mięśniowch (np. mięśnie kulszowo-goleniowe), zerwaniach /naderwaniach więzadeł, po złamaniach kości, skręceniach stawu kolanowego/ skokowego, po doznaniu uszkodzenia łąkotek, przy niestabilnościah np. stawu kolanowego.

Pamiętaj, że rehabilitacja po urazie likwiduje dolegliwości tj. Np. ból, obrzek, ograniczenia ruchomości, pozwala na szybsze odzyskanie utraconych funkcji jak również zapobiega nawrotom kontuzji.

Jeśli process degeneracji tkanek bądź dany uraz spowodował u Ciebie konieczność wykonania zabiegu chirurgicznego-nie zapominaj o rehabilitacji! Sam zabieg nie wystarczy aby w pełni powrócić do sprawności- potrzebna jest odpowiednia rehabilitacja. W Centrum Rehabilitacji I Osteopatii Osteo-Med uzyskacie Państwo fachową pomoc m.in. w przypadku rehabilitacji po endoprotezie ( stawu kolanowego, biodrowego), artroskopii, rekonstrukcji kolana, barku, zabiegach chirurgicznych na kręgosłupie.