Choroba zwyrodnieniowa biodra a zabieg wszczepienia endoprotezy

Choroba zwyrodnieniowa- rehabilitacja, rehabilitacja po endoprotezie

Choroba zwyrodnieniowa jest najczęściej występującą chorobą układu ruchu. Charakteryzuje się stałą progresją zmian degeneracyjnych. Atakuje nie tylko stawy, ale również inne struktury tj. ścięgna, mięśnie, więzadła, torebkę stawowa oraz kości pod chrząstką stawową. Jakość życia pacjentów dotkniętych chorobą zwyrodnieniową zostaje znacznie obniżona. Szczególne dokuczliwe są silne bóle, współtowarzysząca sztywność stawu oraz ograniczenie ruchomości.

Choroba zwyrodnieniowa bioder może być wynikiem czynników pierwotnych lub wtórnych.

W przypadku czynników pierwotnych (idiopatycznych) ciężko jest wskazać główną przyczynę, która odpowiada za wywołanie choroby. Przyjmuje się, że za patologiczny proces odpowiada nieodpowiedni tryb życia oraz predyspozycje genetyczne. W przypadku czynników wtórych prowadzących do choroby zwyrodnieniowej biodra należy wymienić wady wrodzone lub nabyte, do których należy m.in.:

• wrodzona dysplazja stawu biodrowego;
  • wrodzone biodro szpotawe;
  • wrodzone biodro koślawe;
  • choroba Parthesa
  • niedorozwój dachu panewki;
  • pogłębienie panewki;
  • dna moczanowa;
  • zmiany pourazowe;
  • zwichnięcie stawu biodrowego.

Choroba zwyrodnieniowa najczęściej daje o sobie znać poprzez silne dolegliwości bólowe, które mogą promieniować do stawu kolanowego lub lędźwiowego odcinka kręgosłupa. Ponadto pacjenci odczuwają zmęczenie i osłabienie kończyny oraz wyraźne ograniczenie ruchomości stawu.

Dlaczego nie należy lekceważyć objawów choroby zwyrodnieniowej?

Choroba zwyrodnieniowa to proces postępujący i nieodwracalny, w przebiegu którego uszkodzeniom ulegają sąsiadujące struktury. To poważna choroba, której absolutnie nie należy lekceważyć. Przede wszystkim zalecana jest profilaktyka, czyli właściwa dieta, odpowiednia aktywność fizyczna oraz rehabilitacja. Zaniedbanie choroby zwyrodnieniowej może mieć katastrofalne skutki dla pacjenta. Jak już zostało wspomniane jednym z objawów choroby zwyrodnieniowej są silne dolegliwości bólowe, które towarzyszom choremu również podczas poruszania. Pacjent chcąc uniknąć bólu bardzo często przybiera charakterystyczny, niepoprawny sposób poruszania się. W konsekwencji dochodzi do utrwalania niepoprawnych wzorców ruchowych, co z kolei prowadzi do powstawania kompensacji i innych częściach ciała. Dlatego też tak istotną role odgrywa właściwa rehabilitacja.

Warto mieć również na uwadze, że niejednokrotnie stadium choroby zwyrodnieniowej jest na tyle zaawansowane, że jedynym rozwiązaniem jest zabieg operacyjny wszczepienia endoprotezy stawu biodrowego.

W zależności od stadium choroby, lekarz ortopeda może przeprowadzić całkowitą lub częściową wymianę stawu biodrowego. Zabieg ten nazywa się odpowiednio: endoprotezoplastyka lub alloplastyka. Zabieg polega na zastąpieniu zużytych powierzchni  stawu sztucznymi elementami.

Proteza stawu biodrowego jest w pełni wzorowana na anatomii stawu biodrowego i składa się z:

• panewki,
  • trzpienia (część udowa),
  • oraz głowy.

Trzpień wykonany jest ze stopu metali biokompatybilnych.  Pokryte są one substancjami umożliwiającymi przyrośnięcie implantów do kości – mikroporowatym stopem tytanu, lub kryształkami  hydroksyapatytu. Jeśli chodzi o wkład do panewki może być polietylenowy  ceramiczny lub metalowy. Głowę endoprotezy wykonuje się ze stopu metali lub ceramiki.

Aktualny postęp technologiczny w zakresie budowy protez i stałego ulepszania metody operacyjnych sprawia, że zabiegi wszczepiania endoprotez czy to stawu biodrowego, czy kolanowego są zabiegami powszechnymi. Obecnie dostępnych jest wiele rodzajów endoprotez:

• endoproteza całkowita bezcementowa,
  • endoproteza przynasadowa (krótki trzpień),
  • endoproteza powierzchniowa (kapoplastyka),
  • endoprotezy rewizyjne.

Typ protezy dobierany jest indywidualnie przez ortopedę, po dokładnym badaniu klinicznym oraz ocenie badań dodatkowych .

Wskazania do zabiegu endoprotezy stawu biodrowego:

– choroba zwyrodnieniowa stawu
– choroby reumatyczne ( np. RZS reumatoidalne zapalenie stawów, ZZSK zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa);
– złapania bliższego końca kości udowej;
– zmiany rozwojowe, wrodzone, nowotworowe;
– martwica głowy kości udowej.

Zabieg wprowadzenia endoprotezy wymaga później podjęcia rehabilitacji pooperacyjnej. Jets to czynnik determinujący powrót pacjenta do sprawności fizycznej. Po zabiegu wszczepienie endoprotezy biodra dochodzi do osłabienia mięśni jak rownież zaburzenia wzorca chodu. Program rehabilitacji ma na celu zlikwidowanie dolegliwości bólowych oraz uzyskanie mobilności w tkankach okołostawowych stawu biodrowego. Ponadto osteopata pracuje nad poprawą elastyczności tkanek oraz odbudowie siły mięśniowej ( w szczególności mięśni pośladkowych, kulszowo-goleniowych oraz mięśnia czworogłowego). Zaniedbania w tym zakresie mogą skutkować osłabieniem mięśni odwodzących biodro co z kolei może sprzyjać powstawaniom niestabilności i obluzowania protezy.

Centrum Rehabilitacji I Osteopatii Osteo-Med oferujemy profesjonalną pomoc w przypadku dolegliwości bioder różnego pochodzenia. Współpracujemy z cenionymi ortopedami, traumatologami. Pracujemy w oparciu o bezpieczne i sprawdzone techniki osteopatyczne i rehabilitacyjne, dzięki czemu jesteśmy w stanie zapewnić Państwu kompleksową opiekę i fachową pomoc.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat zabiegu endoprotezy biodra? A może Ty lub Twój bliski potrzebujesz rehabilitacji po zabiegu wszczepienia endoprotezy?

Skontaktuj się z nami- tel.: 506459870