Rehabilitacja dzieci i niemowląt Ursynów

Rozwój dziecka

 

W rozwoju dziecka od momentu zapłodnienia do osiągnięcia pełnej dojrzałości biologicznej wyróżniamy wiele złożonych etapów zaprogramowanych i uwarunkowanych przez czynniki genetyczne, hormonalne i środowiskowe.

W czasie pokonywania kolejnych etapów rozwojowych dochodzi do ciągu przeobrażeń w zakresie doskonalenia morfologii i funkcji komórek, tkanek i narządów oraz ustroju jako całości. Znajomość specyfiki etapów rozwoju dynamiki procesów wzrastania i dojrzewania jest niezbędna do prawidłowego postępowania rehabilitacyjno-korekcyjnego i prognozowania rozwoju dziecka.

Dzisiejszy wpis postanowiliśmy poświęcić zmianom jakie zachodzą u dziecka w pierwszym roku życia.

Pierwszy rok życia obejmuje okres noworodkowy i niemowlęcy, które są czasem intensywnych zmian rozwojowych. W 1 roku życia w miarę dojrzewania układu nerwowego widoczny jest rozwój uwarunkowanych genetycznie wzorców postawy i lokomocji, Oczywiście każde dziecko rozwija się według własnego programu.

 

Okres noworodkowy

 

Okres noworodkowy to czas adaptacji dziecka do życia pozałonowego w całkowicie zmiennych warunkach otoczenia. Noworodek nawiązuje kontakt dotykowy z matką a także spontanicznie zwraca głowę i gałki oczne w kierunku światła. Początkowo jednak silne światło, z którym spotyka się przychodząc na świat jest dla niego bardzo niekomfortowe. Dziecko manifestuje to poprzez zaciskanie powiek, odkręcenie głowy. Na tym etapie dziecko nie dostrzega ani szczegółów ani kolorów, potrafi jednak odróżnić kolor biały od czerni. Oko dziecka nie wydziela jeszcze łez a ruchy gałek ocznych nie są jeszcze skoordynowane. Noworodek wyczuwa jedynie 4 smaki: słodki, kwaśny, gorzki i słony. U zdrowych noworodków obserwuje się charakterystyczne ułożenie ciała będące kontynuacją pozycji płodowej. Noworodek charakteryzuje się nieporadnością ruchowa, nieskoordynowanymi reakcjami ruchowymi oraz obecnością wrodzonych odruchów bezwarunkowych. Obecność tych odruchów i ich nasilenie jest wykłądnią etapów dojrzałości noworodka i rozwoju OUN. Ustąpienie odruchów pierwotnych determinuje rozwój wszystkich funkcji.

W okresie niemowlęcym trwającym od 2 do 12 miesiąca życia obserwujemy najsilniejszy rozwój somatyczny i motoryczny. U prawidłowo odżywionego i rozwijającego się dziecka w 4-5 miesięcy życia dochodzi do podwojenia a w 10-12 miesiącu potrojenia urodzeniowej masy ciała. Oczywiście poza intensywnym rozwojem fizycznym okres niemowlęcy charakteryzuje się szybkim tempem dojrzewania ośrodków motorycznych i sensorycznym o OUN.

W 2 miesiącu życia obserwujemy dalszy rozwój funkcji poznawczych i ruchowych. W 3 miesiącu zanika silnie wyrażona u noworodka zgięciowa pozycja ciała. Spontaniczne ruchy niemowlęce na tym etapie to serie wierzgnięć, pchnięć kończynami, rotacje, skłony głowy, tułowia. Dochodzi do zwiększenia ruchu kończynami. W 4 miesiącu dziecko chętnie bawi się rączkami, ogląda je, wkłada do buzi, chwyta przedmioty, macha rączkami. Poszerza się zakres i ton wydawanych dźwięków. W 5 miesiącu życia w pozycji na plecach zauważyć można swobodnie sięgać ręką poza linie środkowa ciała, celowe ruchy chwytne dłoni. Dziecko zaczyna się obracać z pleców na bok. Potrafi bawić się grzechotką cała dłonią z prostym kciukiem (odruch chwytny zanikł) i przekładać ją z ręki do ręki. W tym czasie u dzieci rozwijających się prawidłowo zanika odruch Moro. Rysy twarzy dziecka wyrażają lęk, radość.

 

 

rehabilitacja stawów biodrowych

Dalszy rozwój dziecka

 

6 miesiąc życia: Dziecko gaworzy, pociągane za raczki z pozycji leżącej siada i siedzi podtrzymywane kilka minut. Leżąc na plecach często unosi nogi i przenosi je w kierunku rak i twarzy. Świadomie chwyta przedmioty znajdujące się w polu widzenia. Reaguje żywo na bodźce słuchowe, odróżnia bliskie osoby od obcych,.

7 miesiąc życia, dziecko jest ruchliwe oraz wykazuje nowe zręczności. Leżąc na plecach bawi się własnymi nóżkami, okresowo wkładając stopki do ust. Coraz swobodniej przekręca się z pleców na brzuch. Położone na podłodze turla się , kręcąc wokół własnej osi, próbuje pełzać okrężnie i do tyłu. Zaczynają pojawiać się oznaki „abstrakcyjnego” myślenia dziecko śledzi upadający przedmiot i mimo że traci go na chwile z oczu potrrafi go odnaleźć i podnieść. Dziecko dużo gaworzy, wyrażając coraz większe ilości sylab. W 8 miesiącu życia kręci się wokół własnej osi, swobodnie potrafi się czołgać. Poszerza się zakres ruchów chwytnych dłoni, dziecko w tym wieku chwyta przedmiot jedocześnie trzema palcami (chwyt nożycowy). Interesuje się swoim odbiciem w lustrze.

Dziecko w 9 miesiącu życia potrafi siedzieć samodzielnie długo i stabilnie , stoi z podparciem lub trzymane za rączki przez kilka minut. Zaczyna naśladować proste czynności, próbuje jeść łyżką. Dużo gaworzy, formułuje podwójne sylaby np. Ma-ma.

W 10 miesiącu dziecko samodzielnie potrafi usiąść, podnieść się z pozycji leżenia do siedzenia przodem. Siedzi pewnie i stabilnie z wyprostowanymi plecami, prostymi kończynami dolnymi. Potrafi wstać z pozycji czworacznej podciągając się np. Na meblach i stać minimum pół minuty opierając całe stopy o podłoże. W 11 miesiącu zycia dziecko stoi pewnie. Trzymane próbuje pierwszych kroków (niektóre dzieci zaczynają chodzić samodzielnie). Potrafi znaleźć przykrytą zabawę i samodzielnie zjeść np. Herbatniki. Z wprawa otwiera lżejsze szuflady, kartonowe pudełka itp. W 12 miesiącu przeważa już pozycja stojąca . Dziecko siada pewnie z każdej pozycji samodzielnie podnosi się i siada pewnie z każdej pozycji . Potrafi precyzyjnie podać przedmiot do wyciągniętej w jego stronę dłoni lub wrzucić zabawkę do pudełka .

Dziecko reaguje na swoje imię, rozbudowuje mimikę i gestykulację. Rozumie treść prostych zdań i poleceń. Pole widzenia jest takie jak u osoby dorosłej.

 

Obserwacja rozwoju dziecka

Pierwszy rok życia dziecka jest okresem niezwykle intensywnych zmian, które pojawiają się właściwie z tygodnia na tydzień, Świeżo upieczeni rodzice śledzą te zmiany posługując się licznymi kalendarzykami i poradnikami.

Należy jednak pamiętać, że każde dziecko rozwija się inaczej, a każdy kalendarz rozwoju dziecka podaje przeciętne zmiany charakterystyczne dla danego okresu, które jednak nie muszą być tożsame z postępami twojego maluszka. Ważne jest jednak, aby rodzic stale monitorował zmiany zachodzące u dziecka i w razie watpliwości skonsultował je z lekarzem pediatrąm ortopedą lub fizjoterapeutą dziecięcym.

 

asymetria rehabilitacja warszawa

 

 

W Centrum Rehabilitacji i Osteopatii Osteo-Med zajmujemy się kompleksową rehabilitacją dzieci już od momentu narodzi aż do momentu wejścia w dorosłe życie.  Rehabilitację dzieci i niemowląt prowadzimy w oparciu o nowoczesne, uznawane na całym świecie- a co najważniejsze bezpieczne metody fizjoterapii. Nasi specjaliści są absolwentami licznych szkoleń i kursów poświęconych rehabilitacji dzieci i niemowląt.

Centrum Rehabilitacji i Osteopatii Osteo-Med
Ul. Romera 10 lok B2
Tel: 506-459-870