Porażenie nerwu twarzowego

Porażenie nerwu twarzowego typu Bella

Porażenie typu Bella to samoistny paraliż twarzy, który objawia się defektami w obrębie mięśni mimicznych. Są to między innymi zaburzenia czucia, unieruchomienie mięśni, obniżenie kącika ust czy ślinotok.

Porażenie nerwu twarzowego typu Bella dotyka rocznie od 11 do 40 na 100 tyś osób i 1 na 60 osób w ciągu całego życia.

Rozwój objawów jest gwałtowny. Należy zwrócić uwagę, że do niedowładu lub całkowitego porażenia mięśni dochodzi zazwyczaj w ciągu 48 godzin. Czasami chorzy tracą czucie smaku i wykazują nadwrażliwość słuchową. Co istotne objawy te często poprzedza ból za uchem.

Leczenie w przypadku porażenia nerwu twarzowego jest wieloetapowe. Kluczową rolę odgrywa rehabilitacja i fizykoterapia np. elektrostymulacja

Objawy porażenia nerwu twarzowego typu Bella

Do objawów porażenia nerwu twarzowego zaliczamy przede wszystkim:

deformacja twarzy, a co za tym idzie niezdolność do unoszenia brwi, marszczenia czoła

zaburzenia czucia twarzy,

niezdolność do zamknięcia oka,

obniżenie kącika ust,

nagłe wygładzenie skóry twarzy,

ślinotok,

częściowa ograniczona zdolność do odczuwania smaków.

Porażenie nerwu twarzowego leczenie:

Pacjent powinien zgłosić się na dokładne badanie neurologiczne i znajdować pod stałą kontrolą lekarską w celu monitorowania i ewentualnej modyfikacji terapii.

Porażenie nerwu twarzowego rehabilitacja

W procesie powrotu do zdrowia kluczową rolę ogrywa odpowiednio wcześnie podjęta rehabilitacja składająca się m.in z:

-> terapii manualnej, masaże, trening mięśni

-> wspomagająco fizykoterapia w tym elektrostymulacja, pole magnetyczne

-> kinesiotaping czyli aplikacja specjalnych, elastycznych taśm

-> regularne ćwiczenia mięśni mimicznych

Koszty leczenia porażenia nerwu twarzowego

Trudno jest jednoznacznie wskazać koszty związane z rehabilitacją po porażaniu nerwu twarzowego. Ilość wizyt wynika ze stopnia porażenia, odstępu czasu jaki upłynął od wystąpienia incydentu do podjęcia rehabilitacji a także zdeterminowania pacjenta do samodzielnej pracy z domu (ćwiczenia mięśni mimicznych).

Porażenie nerwu twarzowego gdzie szukać pomocy?

W Centrum Rehabilitacji i Osteopatii Osteo-Med oferujemy Państwu kompleksową rehabilitację wraz z odpowiednią fizykoterapią. Zajmujemy się różnymi przypadkami i dolegliwościami w tym również problemami wynikającymi z porażenia nerwu twarzowego. Jesteśmy czynni od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-20.00

Ul. Romera 10, kl. D domofon 106 Warszawa Ursynów Tel. +48 506 459 870

Zapraszamy do kontaktu pod numerem 506-459-87