Porażenie nerwu twarzowego

Porażenie nerwu twarzowego to jedno z najpowszechniejszych porażeń nerwów czaszkowych.  W jego przebiegu głównie dochodzi do dysfunkcji mięśni mimicznych twarzy. Prowadzi to do trudności w unoszeniu brwi, zamykaniu oczu, zmarszczenia czoła. Porażenie nerwu twarzowego może być jednostronne lub, rzadziej występujące, obustronne. Wyróżnia się dwa rodzaje porażeń nerwu twarzowego: obwodowe i ośrodkowe.

Porażenie nerwu twarzowego – rodzaje

O obwodowym porażeniu nerwu twarzowego mówimy wtedy, gdy występuje ono w okolicy samych włókien nerwu twarzowego, a objawy widoczne są po tej stronie twarzy, po której uszkodzony jest nerw

Ośrodkowe porażenie nerwu twarzowego wynika z uszkodzenia jądra nerwu twarzowego w mózgowiu. Objawy pojawiają się w dolnej części twarzy, po stronie nieuszkodzonej jej części.

Porażenie nerwu twarzowego typu Bella jest jednym z częściej występujących.  W przebiegu schorzenia dochodzi do paraliżu twarzy, który objawia się defektami w obrębie mięśni mimicznych. Pacjent doświadcza zaburzeń czucia, unieruchomienia twarzy. Ponadto występuję ślinotok, a także obniżenie kącika ust. Pacjenci skarżą się także na nadwrażliwość słuchową.

Porażenie nerwu twarzowego typu Bella- objawy

Do głównych objawów zaliczamy m.in.:

• ślinotok
  • trudności z przyjmowaniem pokarmów i płynów
  • niezdolność zamykania oka

Ponadto charakterystycznym objawem porażenia nerwu twarzowego jest także:

• zaburzenia czucia twarzy
  • deformacje w obrębie twarzy, niezdolność do unoszenia brwi, marszczenia czoła
  • częściowo ograniczona zdolność do odczuwania smaków

Przyczyny występowania porażenia nerwu twarzowego

Porażenie nerwu twarzowego może pojawić się nagle, bez wyraźnej przyczyny. Może być spowodowane np. Ochłodzeniem czy tak zwanym przewianiem. Wśród innych przyczyn wymienia się m.in.:

–  wrodzone porażenie nerwu twarzowego, które może być spowodowane wadami genetycznymi lub porodem przeprowadzonym przy pomocy kleszczy

• borelioza
  • ropne zapalenie ślinianki przyusznej
  • zapalenie ucha środkowego
  • półpasiec
  • sarkoidoza
  • udar mózgu
  • zespół Moebiusa
  • aktywna infekcja wirusem opryszczki
  • dystrofia miotoniczna
  • cukrzyca
  • zapalenie ucha

Ponadto do występowania porażenia nerwu twarzowego predysponują także problemy taki jak m.in.:

• monoukleoza
  • nadczynność tarczycy
  • niedobór witaminy A
  • zatrucia
  • nadużywanie alkoholu
  • miastenia
  • urazy głowy
  • stwardnienie rozsiane
  • zespół Millarda-Gublera
  • zespół Guillain-Barrego
Do głównych objawów porażenia nerwu twarzowego zalicza się przede wszystkim niemożność zamykania oka, opadanie kącika ust, ślinotok. Odpowiednio wcześnie podjęta rehabilitacja jest kluczowa w powrocie do zdrowia.

Porażenie nerwu twarzowego rehabilitacja

Rehabilitację przy porażeniu nerwu twarzowego należy podjąć niezwłocznie. Wcześnie podjęte leczenie jest kluczowe w szybkim powrocie do zdrowia.  Program rehabilitacji może składac się z:

-> terapii manualnej, masaże, trening mięśni, mobilizacje mięśni

-> wspomagająco fizykoterapia w tym elektrostymulacja,  laser wysokoenergetyczny HIL

-> kinesiotaping czyli aplikacja specjalnych, elastycznych taśm

-> regularne ćwiczenia mięśni mimicznych wykonywane przez pacjenta w domu

Koszty leczenia porażenia nerwu twarzowego

Trudno jest jednoznacznie wskazać koszty związane z rehabilitacją po porażaniu nerwu twarzowego. Ilość wizyt wynika ze stopnia porażenia, odstępu czasu jaki upłynął od wystąpienia incydentu do podjęcia rehabilitacji a także zdeterminowania pacjenta do samodzielnej pracy z domu (ćwiczenia mięśni mimicznych). Im wcześniej zostanie podjęta rehabilitacja tym większe szanse na szybki powrót do zdrowia.

Wszelkie koszty znajdują się na naszej tronie w zakładce cennik. W naszym centrum obowiązują również pakiety promocyjne. Zapraszamy do kontaktu pod numerem 506-459-870. Chętnie udzielimy wszelkich informacji.

Porażenie nerwu twarzowego gdzie szukać pomocy?

W Centrum Rehabilitacji i Osteopatii Osteo-Med oferujemy Państwu kompleksową rehabilitację wraz z odpowiednią fizykoterapią. Zajmujemy się różnymi przypadkami i dolegliwościami w tym również problemami wynikającymi z porażenia nerwu twarzowego. Jesteśmy czynni od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-20.00

Ul. Romera 10, kl. D domofon 106 Warszawa Ursynów Tel. +48 506 459 870