Napięciowe bóle głowy osteopata

Bóle głowy jak wynika z badań o randze światowej obecnie stanowią jedną z najczęstszych przyczyn konsultacji neurologicznych. International Headache Society w roku 2004 wyóżniło ponad 80 rodzajów bólu, które wg. Międzynarodowej Klasyfikacji Bólów Głowy ( ICHD-2) możemy podzielić na trzy kategorie:

• samoistne
  • objawowe
  • neuralgie nerwów czaszkowych, ośrodkowe i samoistne bóle twarzy i inne.

Do kategorii samoistnych bólów głowy zaliczamy: migreny, napięciowe bóle głowy, klasterowe bóle głowy i inne.

Tematem dzisiejszego wpisu są napięciowe bóle głowy, przyczyny ich występowania oraz osteopatyczne metody leczenia.

Bóle głowy typu napięciowego to najczęściej występujące spośród wszystkich samoistnych bólów głowy. Według ICHD-2 może zostać sklasyfikowany jako rzadki/epizodyczny z częstotliwością występowania rzadziej niż 1 raz na miesiąc.Częsty/epizodyczny jeśli występuje w przedziale 1-14 na miesiąc lub też chroniczny, który doskwiera częściej niż 15 razy na miesiąc.

Napięciowe bóle głowy objawy

Napięciowe bóle głowy charakteryzują się tępym, głębokim bólem, który występuje obustronnie (w przeciwieństwie do migren) i sięga od potylicy aż po okolicę czoła. Bardzo często ból promieniuje do mięśni szyi. Tym co dodatkowo odróżnia napięciowe bóle głowy od migreny jest fakt, że pierwszy wspomniany nie jest pulsujący a jego natężenie jest niewielkie lub umiarkowane. Ponadto należy zwrócić uwagę na fakt, że w przypadku bólów głowy typu napięciowego nie występują nudności oraz nadwrażliwość na światło i dźwięk.

Przyczyny występowania napięciowych bólów głowy

Dokładna etiologia napięciowych bólów głowy niestety nie jest poznana. Niemniej jednak przyjmujemy, że główną przyczynę stanowią czynniki biologiczne, psychologiczne, fizjologiczne i społeczne, które są od siebie wzajemnie uzależnione. Niewątpliwie jednak głównym czynnikiem predysponujących do bólów głowy o charakterze napięciowym jest stres. Warto również zwrócić uwagę, że nie bez znaczenia pozostaje również osobowość i temperament pacjenta.

Badania z wykorzystaniem EMG wykazały, że u 60% pacjentów borykających się z napięciowymi bólami głowy występuje podwyższone napięcie mięśni podpotylicznych.

Na problem bólów głowy o charakterze napięciowym należy spojrzeć w sposób holistyczny. Wspomniane problemy mogą wynikać z zaburzeń napięciowych zlokalizowanych w odległych rejonach ciała. Jako przykład mogą posłużyć zaburzenia w obrębie miednicy, a konkretnie problem przodopochylenia spowodowany brakiem równowagi napięciowej mięśni w okolicy stawów biodrowych i odcinka lędźwiowego kręgosłupa.

Napięciowe bóle głowy leczenie (rehabilitacja)

Jak już zostało wspomniane do problemu napięciowych bólów głowy należy podejść holistycznie. W pierwszej kolejności osteopata uwzględnia wszelkie zależności występujące w procesie powstawania dolegliwości bólowych. Po przeprowadzeniu odpowiedniego badania osteopatycznego przystępuje do terapii. W zależności od problemu rehabilitacja może obejmować np. mięśnie obręczy barkowej; Kolejnym przykładem technik są: terapia punktów spustowych, techniki energii mięśniowej), terapię powięziową. Wśród technik, którymi posługuje się osteopata wyróżniamy także: rozluźniania połączenia czaszkowo-szyjnego, równoważenie napięć oponowych czaszki rdzenia kręgowego terapia czaszkowo-krzyżowa. Ponadto osteopata stosuje równoważenie napięć w obrębie stawów skroniowo-żuchwowych.

Osteopata w Warszawie- gdzie szukać pomocy

W Centrum Rehabilitacji i Osteopatii Osteo-Med oferujemy Państwu kompleksową rehabilitację oraz porady specjalistów. Adres: Romera 10 lok B2 Warszawa. W celu rezerwacji wizyty zapraszamy do kontaktu: 506-459-870.