Choroba zwyrodnieniowa bioder

Choroba zwyrodnieniowa biodra- rehabilitacja,przyczyny, objawy

Choroba zwyrodnieniowa jest najczęściej występującą chorobą układu ruchu. Charakteryzuje się stałą progresją zmian degeneracyjnych. Atakuje nie tylko stawy, ale również inne struktury tj. ścięgna, mięśnie, więzadła, torebkę stawowa oraz kość pod chrząstką stawową. Jakość życia pacjentów dotkniętych chorobą zwyrodnieniową zostaje znacznie obniżona. Szczególne dokuczliwe są silne bóle, współtowarzysząca sztywność stawu oraz ograniczenie ruchomości.

Choroba zwyrodnieniowa bioder może być wynikiem czynników pierwotnych lub wtórnych.

W przypadku czynników pierwotnych (idiopatycznych) ciężko jest wskazać główną przyczynę, która odpowiada za wywołanie choroby. Przyjmuje się, że za patologiczny proces odpowiada nieodpowiedni tryb życia oraz predyspozycje genetyczne. W przypadku czynników wtórych prowadzących do choroby zwyrodnieniowej biodra należy wymienić wady wrodzone lub nabyte, do których należy m.in.:

• wrodzona dysplazja stawu biodrowego;
  • wrodzone biodro szpotawe;
  • wrodzone biodro koślawe;
  • choroba Parthesa
  • niedorozwój dachu panewki;
  • pogłębienie panewki;
  • dna moczanowa;
  • zmiany pourazowe;
  • zwichnięcie stawu biodrowego.

Choroba zwyrodnieniowa najczęściej daje o sobie znać poprzez silne dolegliwości bólowe, które mogą promieniować do stawu kolanowego lub lędźwiowego odcinka kręgosłupa. Ponadto pacjenci odczuwają zmęczenie i osłabienie kończyny oraz wyraźne ograniczenie ruchomości stawu.

Dlaczego nie należy lekceważyć objawów choroby zwyrodnieniowej?

Choroba zwyrodnieniowa to proces postępujący i nieodwracalny, w przebiegu którego uszkodzeniom ulegają sąsiadujące struktury. To poważna choroba, której absolutnie nie należy lekceważyć. Przede wszystkim zalecana jest profilaktyka, czyli właściwa dieta, odpowiednia aktywność fizyczna oraz rehabilitacja. Zaniedbanie choroby zwyrodnieniowej może mieć katastrofalne skutki dla pacjenta. Jak już zostało wspomniane jednym z objawów choroby zwyrodnieniowej są silne dolegliwości bólowe, które towarzyszom choremu również podczas poruszania. Pacjent chcąc uniknąć bólu bardzo często przybiera charakterystyczny, niepoprawny sposób poruszania się. W konsekwencji dochodzi do utrwalania niepoprawnych wzorców ruchowych, co z kolei prowadzi do powstawania kompensacji i innych częściach ciała. Dlatego też tak istotną role odgrywa właściwa rehabilitacja. Przykładowy program rehabilitacji w przypadku choroby zwyrodnieniowej stawu biodrowego opiera się na wykorzystaniu technik terapii manualnej np. mobilizacji stawu biodrowego, trakcji, terapii manualnej tkanek miękkich, MET dla mięśni obręczy biodrowej. Osteopata z powodzeniem może zastosować metodę suchego igłowania (dry needling) oraz taping.

Warto mieć również na uwadze, że niejednokrotnie stadium choroby zwyrodnieniowej jest na tyle zaawansowane, że jedynym rozwiązaniem jest zabieg operacyjny wszczepienia endoprotezy stawu biodrowego.

Zabieg wprowadzenia endoprotezy wymaga później podjęcia rehabilitacji pooperacyjnej..