Kleszcze jakie zagrożenia niosą za sobą

Jakie zagrożenia niosą za sobą kleszcze? Jaka jest różnica między kleszczowym zapaleniem opon mózgowo-rdzeniowych a boreliozą? Jak prawidłowo usunąć kleszcza z ciała? Zapraszamy do lektury naszego dzisiejszego wpisu.

KLESZCZE

Kleszcze to pajęczaki, które żywią się krwią, wgryzając się w swoją ofiarę przy pomocy narządu gębowego. Zazwyczaj wybierają takie miejsca na ciele, które są miękkie oraz ciepłe, takie jak pachy, pachwiny czy miejsce pod kolanem. Kleszcze są groźne, ponieważ przenoszą wirus KZM, który wywołuje zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych oraz bakterię Borrrelia burgdorferi, która najczęściej objawia się chorobą z Lyme nazywaną również boreliozą. Warto zatem wiedzieć, jak najlepiej chronić się przed kleszczami, oraz co zrobić, gdy zostaniemy ugryzieni.

KLESZCZOWE ZAPALENIE OPON MÓZGOWO-RDZENIOWYCH

Kleszczowe zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych przebiega w dwóch fazach.

Faza pierwsza objawia się podobnie jak grypa: osłabieniem, wymiotami, bóle brzucha, bóle mięśni. Temperatura nie przekracza 38 stopni Celsjusza. Takie objawy utrzymują się ok. Tygodnia a następnie ustępują.

Faza druga pojawia się u ok. 80% zarażonych po tygodniu od fazy pierwszej. Objawia się gorączką do 40 stopni Celsjusza, zawrotami głowy, wymiotami, sztywnym karkiem, rozdrażnieniem, wrażliwością na światło, dotyk, dźwięk. Dodatkowo osoba zarażona odczuwa senność, problemy z uwagą i pamięcią, dezorientację oraz objawy uszkodzenia struktur mózgu – niedowład, brak czucia, zaburzenia mowy, porażenie nerwów. Do najcięższych objawów zalicza się śpiączkę i zaburzenia funkcji życiowych.

Objawy często trwają kilka tygodni, a następnie ustępują, jednak ciężki przebieg choroby może postawić nieodwracalne zmiany.

BORELIOZA

Pierwsze symptomy boreliozy pojawiają się na skórze – jest to rumień wokół miejsca, gdzie wgryzł się kleszcz. Taki objaw nie występuję jednak u wszystkich zarażonych, a u 40-60% z nich. Następnie najczęściej występują objawy podobne do grypy, takie jak pogorszone samopoczucie, zmęczenie, bóle głowy, wymioty. W dalszych stadiach choroby mogą występować takie symptomy jak:

• porażenie nerwu twarzowego
  • zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych
  • zaburzenia wzroku i słuchu
  • depresja
  • zaburzone miesiączkowanie
  • przewlekłe zapalenie stawów
  • problemy z pamięcią
  • zaburzenia snu

REHABILITACJA PO BORELIZIE

Stan fizyczny osób z boreliozą ulega systematycznemu pogorszeniu. Z powodu znacznej męczliwości oraz bólów mięśniowych pacjent spędza wiele godzin w łóżku, a jego aktywność ulega dużemu obniżeniu. To z kolei generuje osłabienie, które negatywnie wpływa na ogólną wydolność fizyczną.

Rehabilitacja zawsze jest ściśle dostosowany do aktualnego stanu pacjenta. Pacjent powinien mieć świadomość, że tylko wczesne wprowadzenie odpowiedniego postępowania rehabilitacyjnego od początku choroby rokuje uzyskanie pełnego powrotu funkcji ruchowej chorego.

Cele rehabilitacji :

• ogólne uruchomienie i uaktywnienie ruchowe pacjenta;
  • zmniejszenie sztywności mięśniowej;
  • zapobieganie przykurczom stawowym;
  • uwolnienie pacjenta od dolegliwości bólowych
  • zwiększenie siły mięśniowej;
  • zwiększenie zakresu ruchomości w stawach;
  • przygotowanie do intensywnej kinezyterapii.

Borelioza stawowa

Boreliozowe zapalenie stawów (borelioza stawowa) jest jedną z postaci boreliozy. Objawy boreliozy stawowej- takie jak bóle stawów czy ich sztywność, mogą się pojawić dopiero po kilku miesiącach, a nawet po kilku latach od zakażenia. Z tego względu pacjenci często nie kojarzą przykrych dolegliwości z ukąszeniem przez kleszcza. Niestety, im dłużej choroba nie zostaje zdiagnozowana, tym trudniejsze leczenie.

W przebiegu boreliozy objawy ze strony układu mięśniowo-stawowego mogą występować w każdym stadium choroby.

Na samym początku choroby mogą występować przejściowe bólowe stawów, zwykle o słabym natężeniu, jako objaw towarzyszący rumieniowi wędrującemu.

Jednym z częstszych objawów boreliozy jest ostre zapalenie stawów.  Szacuje się, że problem dotyczy ok. 50–60 proc. nieleczonych chorych i ok. 30 proc. leczonych.

Ostre zapalenie stawów objawia się:

• bólem, obrzękiem, niejednokrotnie dużym wysiękiem w stawie
  • zapalenie stawów może trwać od kilku dni do kilku tygodni, a czasami nawet kilka miesięcy
  • najczęściej procesem zapalnym zajęty jest jeden staw,
  • najczęściej dolegliwości dotyczą stawów kolanowych (63 proc.). Zdarzają się przypadki z zajęciem stawów skokowych, ramiennych i łokciowych, skroniowo-żuchwowych, stawów rąk oraz stawu biodrowego
  • w przypadku zajęcia stawów kolanowych mogą rozwijać się także cysty bakera
  • w okresach pomiędzy zaostrzeniami chorzy mogą nie zgłaszać żadnych dolegliwości ze strony narządu ruchu

Przebieg rehabilitacji u pacjentów z boreliozą

Program rehabilitacji jest dobierany indywidualnie do aktualnego stanu pacjenta. W zależności od przyjętych celów rehabilitacji a także kondycji pacjenta fizjoterapeuta może zastosować techniki terapii manualnej, postępowanie kinezyteraputyczne (np. ćwiczenia oddechowe, czynnno-bierne, ogólnousprawniające itp). W zaawansowanym stadium choroby stosuje się ćwiczenia z wykorzystaniem wzorców ruchowych metoda PNF. Celem tego typu rehabilitacji jest przygotowanie pacjenta do chodu a także regulację napięcia mięśniowego. Ponadto wykorzystanie metody PNF w rehabilitacji ma kluczowe znaczenie w procesie zwiększania siły i wytrzymałości usprawnianych grup mięśniowych.  Wspomagająco fizjoterapeuta może zadecydować o wdrożeniu fizykoterapii np. pola magnetycznego czy elektrostymulacji.

Rehabilitacja po boreliozie Warszawa- gdzie szukać pomocy?

W Centrum Rehabilitacji i Osteopatii Osteo-Med oferujemy Państwu kompleksową rehabilitację w tym rehabilitację w przebiegu boreliozy. Doświadczony zespół fizjoterapeutów i osteopatów zadba.o Państwa powrót do formy. Ponadto oferujemy konsultacje ortopedyczne oraz diagnostykę USG.

Adres: Romera 10 lok. B2, Tel. 506-459-870.

rehabilitacja na ursynowie
Rehabilitacja w przebiegu boreliozy

OCHRONA PRZED KLESZCZAMI

Kleszcze najlepiej czują się w wysokich trawach, paprociach oraz leśnym środowisku, co wcale jednak nie oznacza, że nie można ich spotkać również w dużym mieście na skrawku zieleni. Dlatego gdy wybieramy się na spacer na łonie natury najlepiej założyć zakryte buty, dłuższe skarpetki i długie spodnie, aby możliwie jak najbardziej zakryć skórę i uniemożliwić dostęp kleszczom. Warto też przed spacerem rozpylić na ciało oraz ubranie odpowiedni środek odstraszającymi kleszcze. Po powrocie należy dokładnie obejrzeć całe ciało. Jednym z objawów, że kleszcz, który wbił się w skórę, zarażony jest boreliozą, jest rumień w kształcie okręgu, pojawiający się wokół miejsca ugryzienia. Inne charakterystyczne objawy to: wzmożona senność, objawy grypy, bóle głowy, trudności ze skupieniem uwagi, bóle mięśni. Nie zawsze jednak objawy zarażenia są widoczne od razu – czasem występują po kilku tygodniach, czasem zostają nieujawnione przez dłuższy czas.

CO ZROBIĆ W PRZYPADKU UGRYZIENIA KLESZCZA?

Nie każdy kleszcze przenosi choroby. Gdy zobaczymy, że w naszą skórę wbił się kleszcz, możemy wyjąć go przy pomocy pęsety, a następnie umieścić go w słoiku i wysłać na przebadanie w celu weryfikacji pod kątem przenoszonych przez kleszcze chorób. Przy wyciąganiu kleszcza powinniśmy pamiętać, aby chwycić go przy samej główce, a następnie obracając wyjąć go pewnym, szybkim ruchem. Gdy cześć kleszcza zostanie w naszym ciele powinniśmy udać się do specjalisty, który usunie pozostały fragment pasożyta. Następnie należy obserwować miejsce, w którym był kleszcz, gdyż zmiany, a zwłaszcza rumień w tych okolicach może oznaczać zarażenie wirusem.

Gdy wyjmiemy kleszcza musimy pamiętać, aby nie rozgniatać go gołymi dłońmi.

Jeśli masz wątpliwości jak usunąć kleszcza zawsze możesz zgłosić się do najbliższego punktu medycznego i uzyskać fachową pomoc lekarza.

Kleszcz w ciele człowieka

Zapraszamy do kontaktu pod numerem 506-459-87