Bóle głowy (rehabilitacja, osteopatia)

Samoistne i objawowe bóle głowy

W dzisiejszym wpisie omówimy poszczególne jednostki i zespoły chorobowe, których przewodnim objawem jest ból głowy. W następnym wpisie zaś skupimy się na dolegliwościach bólowych twarzy.

Osteopatia czaszkowo krzyżowa ma szerokie zastosowanie w terapii bólów głowy m.ni. typu migrenowego
Migrena

Jest chorobą z dużym prawdopodobieństwem uwarunkowaną genetycznie, która charakteryzuje się okresowym występowaniem napadów bólu głowy, który niejednokrotnie połączona jest z nudnościami, wymiotami, nadwrażliwością na dźwięki i światło. U części pacjentów migreny poprzedzone są aura (głownie wzrokową), która manifestuje się w postaci migoczącego mroczka.

Migrena częstotliwość występowania

Szacuje się, że problem migreny dotyczy 10-15% populacji. Należy jednak mieć na uwadze fakt, że tylko niektórzy pacjenci dotknięci problemem zgłaszają się do lekarza. Migrena występuje we wszystkich klasach społecznych i u ludzi wszystkich ras.

Migrena rozpoczyna się najczęściej w młodym wieku, nierzadko już w dzieciństwie lub w wieku szkolnym. Zazwyczaj trwa całe życie. Rzadko obserwuje się początek po 35 rż. Zazwyczaj migrena u dzieci mija po uzyskaniu pełnoletności. Migrena dotyka częściej kobiety i często jest problemem dziedzicznym.

Więcej na temat migreny, jej rodzajów oraz sposobów postępowania pisaliśmy tutaj

Napięciowe bóle głowy

O bólach głowy typu napięciowego pisaliśmy już przy innej okazji. Przypomnimy tylko, że są to przewlekłe, okresowe lub codzienne bóle głowy o niezbyt znacznym nasileniu bez żadnych cech charakterystycznych,  Problem występuje równie często jak migrena. Podobnie, dotyczy częściej kobiet i zaczyna się w młodości.  Przewodni objaw stanowią tępe bóle, o niezbyt wysokim nasileniu.  Obejmują całą głowę, zaś ból przybiera charakter ucisku. Ból nie jest napadowy, nasila się powoli i zwykle trwa od kilkudziesiąci minut. Zdarza się jednak, że problem utrzymuje się przez kilka a nawet kilkanaście dni.

Przyczyny bólów głowy o charakterze napięciowym

Etopatogeneza nie jest znana. Uznaje się jednak, że przyczyną są jakieś zaburzenia naczynioruchowe.

Napięciowe bóle głowy, migrena- leczenie osteopatyczne

Dla pacjentów borykających się z problemem napięciowych bólów głowy oraz migreną ratunkiem może być osteopatia.

Osteopatia jest metodą leczenia manualnego (terapia manualna)  z ponad stu letnią tradycją. W tym czasie wypracowano szeroki wachlarz skutecznych i bezpiecznych technik leczenia szeroko pojętych bólów a także zawrotów głowy. Sesja osteopatyczna rozpoczyna się od szczegółowego wywiadu dotyczące stanu zdrowia pacjenta, aktualnych dolegliwości, okoliczności ich powstania, przebytych urazów, przyjmowanych leków itp. Kolejnym etapem jest ogólne badanie przedmiotowe, które skupia się na badaniu postawy i symetrii ciała. Przykładem technik, które może wykorzystać osteopata w terapii bólów głowy są techniki czaszkowo-krzyżowe (kranio-sakralne). Ponadto w zależności od problemu fizjoterapeuta może wykorzystać uzupełniająco metodę Dry Needling lub też pinoterapię,

Klasterowe bóle głowy

Ten problem występuje głównie  u mężczyzn w każdym wieku, jednak szczyt zachorowań przypada na 20-30 rż. Niemniej jednak w literaturze medycznej opisane zostały przypadki zachorowań małych dzieci i osób starszych.

Objawy klasterowych bólów głowy

Charakteryzuje się bardzo silnymi napadami bólu w otoczeniu oczodołu i skroni.  Niekiedy ból promieniuje  do twarzy, potylicy lub nawet do barku.  Napadom towarzyszy zaczerwienienie oka, obrzęk powieki, łzawienie, uczucie zatkanego nosa lub wyciek surowicy z nosa.  Napad trwa od kilku minut do ok 3 godzin. Może powtarzać się kilkakrotnie w ciągu doby, najczęściej w nocy.  Po określonym czasie napady ustają i następuje remisja, która może trwać od kilku tygodni do kilkunastu lat. Należy zwrócić uwagę, że w około 10-15 % przypadków choroba przybiera postać przewlekłą i napady występują stale.

Rzadziej spotykane samoistne bóle głowy

Piorunujący ból głowy

Problem definiowany jest jako szczególnie ostry ból głowy o nieznanej etiopatogenezie, naśladujący w początkowym okresie krwawienie podpajęczynówkowe.

Obecnie brak jest dokładnych danych na temat występowania choroby.

Nerwobóle czaszkowe

Przez nerwoból czaszkowy czyli neuralgię rozumie się ból o charakterze promieniującym  w obrębie pola unerwienia określonego nerwu lub jego gałęzi. Ból ten najczęściej jest napadowy, rwący, świdrujący.

Bóle głowy osteopatia- gdzie szukać pomocy?

W Centrum Rehabilitacji i Osteopatii Osteo-Med oferujemy Państwu kompleksową rehabilitację  oraz postępowanie osteopatyczne. Zajmujemy się różnymi przypadkami i dolegliwościami w tym również szerokopojętymi bólami głowy. Jesteśmy czynni od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-20.00 dlatego też jesteśmy w stanie zaoferować codziennie w razie potrzeby.

Nasze centrum mieści się przy ul. Romera 10, kl. D domofon 106 Warszawa Ursynów Tel. +48 506 459 870

Zapraszamy do kontaktu pod numerem 506-459-870