Asymetria główki u niemowląt

Poród to bardzo stresujące doświadczenie w życiu każdej kobiety i dziecka.

Podczas narodzin na ciało niemowlaka oddziaływują siły kompresyjne podczas wypychania dziecka przez macicę w kierunku kanału rodnego.  To także moment, w którym Twoja pociecha musi się obrócić i odpowiednio ułożyć, tak aby przedostać się między kości miednicy w stronę wyjścia.

Mało kto zdaje sobie sprawę, że wtedy właśnie główka noworodka ulega licznym naciskom i dochodzi wówczas do powstawania wielu zniekształceń i asymetrii.

Oczywiście w pierwszych dniach życia dziecka główka wyrównuje się, jednak niekiedy proces remodelowania główki zostaje zatrzymany? Dlaczego tak się dzieje u niektórych dzieci?

Na czym polega asymetria głowy?

Asymetria ułożeniowa niemowląt to nieregularne kształtowanie się główki niemowlaka. Bardzo istotne jest aby na co dzień obserwować dziecko i w razie wysępienia niepokojących objawów niezwłocznie skonsultować problem z fizjoterapeutą dziecięcym. Odpowiednio wcześnie podjęta rehabilitacja jest kluczowa z punktu widzenia dalszego rozwoju dziecka.

Asymetria głowy niemowlaka nie jest chorobą ale ale utrwalona może prowadzić do opóźnienia psychomotorowego dziecka, deformacji głowy. Nieprawidłowości te w konsekwencji prowadzą do wad postawy w późniejszym życiu dziecka..

Jakie są przyczyny występowania asymetrii u niemowląt?

Do przyczyn asymetrii głowy zaliczamy m.in.:

• niewłaściwe ułożenie płodowe
  • kręcz szyi
  • niewłaściwa pielęgnacja noworodka
  • okołoporodowe uszkodzenie splotu barkowego
  • wady słuchu, wzroku

USG stawów biodrowych ursynów

Asymetria głowy u niemowlaka- objawy:

• dziecko „używa” tylko jednej strony swojego ciała- patrzy w jedną stronę, wkłada do buzi tylko jedną rączkę, przy karmieniu preferuje tylko jedną pierś
  • w kolejnych tygodniach życia dziecko nie potrafi leżeć prosto, używa tylko jednej rączki, głowa opada na jedną stronę
  • charakterystycznyn objawem utrwalonej asymetrii jest spłaszczona z jednej strony głowa dziecka. Rodzic może także zaobserwować asymetrię twarzy.

Asymetria rehabilitacja

Pierwsze objawy asymetrii najczęściej zauważają sami rodzice. W zależności od przyczyny asymetrii lekarz może skierować dziecko do lekarza ortopedy, chirurga, neurologa lub do fizjoterapeuty dziecięcego.

Ćwiczenia rehabilitacyjnej pod okiem doświadczonego fizjoterapeuty mają na celu skorygowanie ułożenia głowy oraz całego ciała. Ponadto ich celem jest niwelowanie opóźnień na poziomie rozwoju psycho-ruchowego.

USG stawów biodrowych ursynów
Rehabilitacja dzieci i niemowląt- rehabilitacja asymetrii głowy- jedną z metod leczenia jest terapia metodą Bobath

Asymetria głowy rehabilitacja niemowląt w Warszawie

W Centrum Rehabilitacji i Osteopatii Osteo-Med zajmujemy się kompleksową rehabilitacją dzieci już od momentu narodzi aż do momentu wejścia w dorosłe życie. Rehabilitację dzieci i niemowląt prowadzimy w oparciu o nowoczesne, uznawane na całym świecie- a co najważniejsze bezpieczne metody fizjoterapii: osteopatię, metodę Bobath, integrację sensoryczną. Nasi specjaliści są absolwentami licznych szkoleń i kursów poświęconych rehabilitacji dzieci i niemowląt.

Ponadto oferujemy także konsultacje u ortopedy dziecięcego wraz z badaniem USG stawów biodrowych.

Zapraszamy do kontaktu pod numerem 506-459-87