Zamrożony bark rehabilitacja

Zamrożony bark- co to za schorzenie?

Pierwszy raz określenie „ zamrożony bark” zostało użyte w XIX wieku przez Codemana.

Neviaser, natomiast użył określenia „ unieruchomienie barku, spowodowane stanem obkurczającym- zapalnym torebki stawowej”. Oba te określenia mówią nam o jednym rodzaju schorzenia.

Na czym więc polega „zamrożony bark”?

Schorzenie te objawia się dużym ograniczeniem ruchomości, sztywności w obrębie barku oraz silnym, narastającym bólem. Pacjentowi z taką dysfunkcją ciężko wykonać czynności dnia codziennego jak czesanie, zakładanie czapki czy gest uniesienia rąk ku górze. Objawy te występują na wskutek wystąpienia stanu zapalnego okolic stawu ramiennego, barku i jego struktur okołostawowych.

Wyróżniamy pierwotną i wtórną postać schorzenia „zamrożonego barku”.

Przyczyny pierwotnej postaci tej choroby, nie są do końca znane. Istnieją jednak wiarygodne hipotezy, na temat korelacji między zaburzeniami metabolicznymi a cukrzycą.

Biorąc pod uwagę wtórną postać choroby, za jej przyczyny uważa się urazy ( w tym operację) oraz przebyte choroby w rejonie stawu barkowego.

Niezależnie od postaci choroby, wyróżniamy trzy fazy.

Fazy występujące w schorzeniu „zamrożonego barku”

Do faz zaliczamy :

1. Fazę pierwszą- faza zamrożenia (trwa od 1 do 8 tygodni).

Występuje znaczne ograniczenie zakresu ruchu oraz dolegliwości bólowe.

1. Fazę drugą- faza zamrożenia ( trwa od 9 do 16 tygodni), w której głównym objawem jest pogorszony zakres  ruchu. Dochodzi tu do charakterystycznego włóknienia i pogrubienia torebki stawowej oraz więzadeł.
  2. Fazę trzecią- faza odmrażania barku (trwa od 12 do 40 tygodni), stopniowo powraca ruchomość barku.

Objawy „zamrożonego barku”

Najważniejszym objawem „zamrożonego barku” jest znaczne ograniczenie ruchomości zarówno bierne jak i czynne w stawie ramiennym. Dodatkowo występującą patologią jest odczuwanie bólu przez pacjenta,  nawet w czasie spoczynku.

Z uwagi na występowanie bolesności tkanek miękkich w obrębie barku, możemy mieć również do czynienia z powstawaniem miogelozy ( lokalne stwardnienia i guzki, osadzające się w mięśniach).

Dodatkowe, specyficzne objawy to:

– ograniczenie ruchu odwiedzenia, rotacji zewnętrznej wraz ze współistniejącym bólem

– ból w okolicy przyczepu mięśnia naramiennego dalszego

– zanik (atrofia) mięśni stawu ramiennego

Ponadto pacjent borykający się z problemem zamrożonego barku odczuwa również:

– lokalna tkliwość w obrębie barku

– w badaniu RTG możliwy, widoczny zanik kostny

– zaburzenia snu, spowodowane występowaniem dokuczliwego bólu nawet w ciągu nocy.

Przyczyny „zamrożonego barku”

W grupie ryzyka znajdą się osoby z:

•  nadciśnieniem
  • cukrzycą
  • niedoczynnością tarczycy
  • po przebytych urazach barku

Dodatkowo na występowanie zamrożonego barku narażeni nią także pacjenci:

• z chorobami zwyrodnieniowymi
  • z chorobami autoimmunologicznymi
  • ze zmianami hormonalnymi
  • z wysokim poziomem toksyn we krwi
  • osoby zażywające duże ilości leków

Emocje a „zamrożony bark”

Według naukowców negatywne zmiany emocjonalne pacjenta, wpływają na ten rodzaj schorzenia. Częstotliwość występowania zamrożonego barku jest zdecydowanie większa u osób które doznały silnego stresu emocjonalnego, wyznaczają się wysokim poziomem leku oraz mają problem z depresją czy zaburzeniami snu.

Leczenie i rehabilitacja „zamrożonego barku”

Po wystąpienia pierwszych objawów mogących wskazywać na schorzenie „zamrożonego barku”, warto skontaktować się z lekarzem, fizjoterapeutą. Pozwoli to na skrócenie procesu leczenia oraz zmniejszenie dolegliwości bólowych, które z czasem zaczną się nasilać.

Intensywność terapii i rodzaj zabiegów dobierany jest przez fizjoterapeutę, z uwzględnieniem obecnej fazy , w jakiej znajduję się pacjent.

Leczenie zamrożonego barku polega na przywróceniu pełnego zakresu ruchu w stawie oraz na redukcji dolegliwości bólowych. Fizjoterapeuci stosują szereg metod, takich jak-  terapia manualna, praca na powięzi, punktach spustowych oraz praca  w bruzdach mięśniowych.

Wspomagająco, pacjent otrzymuje zestaw ćwiczeń do samodzielnego wykonywania w domu.

Warto zastosować zabiegi z zakresu fizykoterapii o działaniu przeciwzapalnym i przeciwbólowym.

rehabilitacja neurologiczna
Zamrożony bark manifestuje się m.in ograniczeniem ruchomości oraz bólem

„Zamrożony bark”, rehabilitacje w Warszawie- gdzie szukać pomocy?

Jeśli odczuwasz dolegliwości bólowe w okolicy barku, a codzienne czynności sprawiają Ci trudność, zadzwoń.

Nasi specjaliści pokierują Twoją terapią tak, by efekty były jak najbardziej zadowalające.Na miejscu oprócz kompleksowej rehabilitacji możemy zaoferować Państwu konsultacje z lekarzami ortopedii wraz z diagnostyką USG (USG barku), a także w przypadku stwierdzenia wskazań wykonać iniekcje (podanie kwasu, osocza bogato płytkowego).

Zapraszamy do Centrum Rehabilitacji i Osteopatii Osteo-Med.

Adres: Warszawa, ul. Romera 10, lok. B2.

Jesteśmy czynni od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-20.00.

Zamrożony bark, rehabilitacja – cena

Aktualny cennik naszych usług znajdziecie Państwo w zakładce: Cennik

W razie dodatkowych pytań zachęcamy o telefon pod numer: 506-459-870

Jaką jeszcze pomoc otrzymasz w Naszym Centrum?

Rezerwację wizyt odbywają się pod numerem 506-459-87.

Lub przez maila: gabinet@osteopatia-warszawa.pl

Zapraszamy!