Uszkodzenie stożka rotatorów rehabilitacja

Uszkodzenia stożka rotatorów

Czym jest stożek rotatorów i za co odpowiada?

Stożek rotatorów, zwany też pierścieniem rotatorów- jest to grupa mięśni, przyczepionych do głowy kości ramiennej. Strukturę tą tworzą ścięgna mięśni: nadgrzebieniowego, podgrzebieniowego, podłopatkowego i obłego mniejszego.

Główną ich funkcją jest inicjacja ruchów odwodzenia i zgięcia ( unoszenie kończyny) oraz stabilizacja głowy k. ramiennej. Dodatkowo mięśnie te odpowiadają za ruchy

rotacyjne.

Przyczyny uszkodzenia stożka rotatorów

Główną przyczyną uszkodzenia stożka rotatorów są „sumujące się” mikrourazy. W ich wyniku, dochodzi do zmian w budowie ścięgna, a w konsekwencji do jego zerwania. Taka sytuacja ma miejsce przy regularnie wykonywanych ruchach np. przy podnoszeniu ramienia powyżej linii barku, odwodzeniu (mycie okien, gra w kosza…).

Nierównowaga mięśniowa pracy rotatorów  prowadzi często do podwichnięcia  głowy kości ramiennej ku górze. Zwężenie przestrzeni podbarkowej wywołuje ocieraniem się przyczepu mięśniowego o wyrostek barkowy. Sam konflikt barkowy skutkuje zmianami zwyrodnieniowymi stożka rotatorów i licznymi mikrourazami.

W przypadku osób młodszych, uszkodzenie stożka rotatorów może być spowodowane urazem- szarpnięciem ramienia w ruchu rotacyjnym.

Uszkodzenie stożka rotatorów- objawy, diagnostyka

• Charakterystyczne dla uszkodzenia stożka rotatorów jest występowanie ostrego bólu w okolicy barku (1/3 bliższej ramienia), który nasila się w nocy, oraz przy ruchach podnoszenia ręki.
  • Zdarzają się również tzw. bóle rozlewane, spowodowaniem zapaleniem kaletki podbarkowej.
  • Ponadto występuje zauważalne osłabienie kończyny – problemy z ruchami odwiedzenia i podnoszenia.
  • Co więcej, Może występować niestabilność w danej okolicy oraz trzaskanie i  przeskakiwanie w stawie.

W przypadku podejrzenia wystąpienia uszkodzenia stożka rotatorów, warto zgłosić się na wizytę do lekarza ortopedy który zleci wykonanie niezbędnych badań obrazowych. Diagnostyka obejmuje badanie USG, rezonans magnetyczny bądź prześwietlenie.

Rehabilitacja uszkodzenia stożka rotatorów

Po odpowiednim zdiagnozowaniu, fizjoterapeuta może rozpocząć rehabilitacje w zależności od problemu i stopnia jego nasilenia.

Zapalenie ścięgna stożka rotatorów- w pierwszej kolejności wszelkie działania będą miały zadanie przeciwbólowe  oraz przeciwzapalne. Stosuje się między innymi doustne leki przeciwbólowe, maści przeciwzapalne i przeciwobrzękowe. Z fizykoterapii warto stosować miejscowe schłodzenie tkanek (krioterapie) czy jonoforezę. Podczas terapii manualnej fizjoterapeuta może wykonać masaż poprzeczny ścięgna czy kinesjotaping.

Na czas leczenia pacjenta, stosuje się temblak- w celu odciążenia kończyny górnej.

Końcowym celem jest przywrócenie pełnej sprawności i usunięcie ograniczeń ruchowych osoby chorej.

W przypadku występowania bardzo silnego bólu, pomimo stosowania leków przeciwbólowych, lekarz może zastosować zastrzyk sterydowy tzw. blokadę.

Niestety, całkowite zerwanie stożka rotatorów jest podstawą do leczenia operacyjnego. Najczęściej stosowana metodą jest rekonstrukcja artroskopowa która wyznacza się minimalnym uszkodzeniem struktur i szybszym powrotem do zdrowia w porównaniu z innymi metodami.

Uszkodzenie stożka rotatorów, rehabilitacja w Warszawie – gdzie szukać pomocy?

W naszym Centrum Rehabilitacji i Osteopatii z takimi przypadkami mierzymy się na co dzień. Nasz zespół gotowy jest by pomóc, Tobie i Twoim bliskim. Jeśli więc ból okolicy barku towarzyszy Ci ostatnio codziennie a noce często bywają nieprzespane – zapraszamy. Na miejscu oprócz kompleksowej rehabilitacji, możemy Państwu zaoferować konsultacje z lekarzem ortopeda, w tym niezbędną diagnostykę USG.

Mieścimy się w Warszawie na ul. Romera 10 (Ursynów).

Uszkodzenie stożka rotatorów, rehabilitacja- cena

Aktualny cennik naszych Usług znajdziecie Państwo w zakładce: cennik.

W razie pytań, zachęcamy do kontaktu pod numerem: 506- 459-870, bądź przez maila gabinet@osteopatia-warszawa.pl

Jaką jeszcze pomoc uzyskasz w Naszym Centrum?

Rezerwację wizyt odbywają się pod numerem 506-459-870 lub przez maila: gabinet@osteopatia-warszawa.pl

Zapraszamy!