Kolano skoczka-rehabilitacja

Kolano skoczka

Staw kolanowy jest największym stawem w ciele człowieka. Jest to staw zawiasowy, odpowiedzialny za prostowanie, zginanie, oraz bardzo subtelne ruchy rotacyjne. Co ważne, to on przyjmuje największe obciążenia, temu też, jest niezwykle podatny na liczne kontuzje.

Czym jest „ Kolano skoczka” i jak powstaje?

Kolano skoczka to nazwa jednostki chorobowej, która obejmuje staw kolanowy, a dokładnie więzadło rzepki. Dochodzi tu do tzw. entezopatii czyli zmiany przeciążeniowo- zwyrodnieniowej.

Więzadło rzepki to „taśma”, która łączy dolną część rzepki ( jej wierzchołek) z guzowatością kości piszczelowej. Entezopatia w szczególności jest odczuwalna tuż  przy szczycie rzepki.

W związku z licznymi mikrouszkodzeniami, dochodzi do stopniowej degeneracji włókien więzadła.

Tego typu schorzenie występuje najczęściej u osób aktywnych fizycznie. Występowanie „kolana skoczka” jest dosyć charakterystyczne dla osób intensywnie trenujących np. biegi czy skoki. Źle wykonywane technicznie ćwiczenia, oraz mocno przeciążające treningi mają istotny wpływ na tą chorobę.

Objawy kolana skoczka

Kolano skoczka może objawiać się różnym stopniem nasilenia. W początkowej fazie ból zlokalizowany jest w okolicy rzepki, występuje tylko po treningu. Następnie stopniowo zaczyna się nasilać – podczas rozgrzewki i ponownie po samym treningu. W kolejnym etapie dyskomfort pojawia się nawet podczas trwania treningu. Po III fazie, następują już liczne mikrourazy, prowadzące do naderwania więzadła rzepki.

Sam ból określany jest jako kujący. Szczególnie wyraźny podczas podskoków, wykonywania przysiadów czy chodzeniu po schodach. Nierzadko pojawia się utykanie, obrzęk oraz uczucie braku stabilizacji stawu kolanowego. Okolice rzepki stają się wrażliwe na dotyk.

Jak ustalić czy mam kolano skoczka?

W przypadku podejrzenia kolana skoczka, warto udać się na konsultacje do ortopedy. Lekarz zleca wykonanie badania USG, co pozwala określić jak duże jest uszkodzenie więzadła rzepki. W przypadku słabszej widoczności urazu na badaniu USG, lekarz podejmuje decyzje o wykonaniu rezonansu magnetycznego.

Rehabilitacja kolana skoczka

Warunkiem skutecznego leczenia jest podjęcie rehabilitacji, która będzie miała ma celu ustabilizować i odciążyć okolice kolana. Ważnym aspektem jest poprawa siły mięśniowej całej kończyny dolnej. Niestety, leczenie bywa długotrwałe, i wymaga od pacjenta zaprzestania aktywności fizycznej, która mogła by pogorszyć jego stan.

Fajnym uzupełnieniem terapii jest fizykoterapia  oraz taping (oklejanie specjalnymi taśmami bolesnych okolic). Zabiegi takie jak : krioterapia, jonoforeza , laser czy pole, ułatwiają regenerację uszkodzonych i objętych stanem zapalnym tkanek. W czasie powrotu pacjenta do treningów, fizjoterapeuta skupia się na nauce prawidłowej techniki wykonywania danych ćwiczeń, by uniknąć wszelkich przeciążeń aparatu ruchu.

Jeśli wystąpią bardzo duże zmiany- naderwanie lub zerwanie rzepki, ortopeda może podjąć się leczenia operacyjnego. W związku z tym, tak ważne jest podjęcie leczenia od pierwszych, negatywnych symptomów.

Jak uniknąć kolana skoczka?

Najważniejszym aspektem jest unikanie przeciążeń kolan. Dobrze zaplanowany trening oraz prawidłowo wykonywane ćwiczenia, mogą być „kluczem” do przeciwdziałania wystąpieniu kolana skoczka. Ponadto warto pamiętać o odpowiedniej rozgrzewce przed treningiem oraz o delikatnym stretchingu po.

Kolano skoczka – rehabilitacja Warszawa

Zapraszamy do Centrum Rehabilitacji i Osteopatii Osteo-Med na Ursynowie.

Nasi specjaliści przeprowadzą Tobie skuteczną rehabilitacje w przypadku „kolana skoczka”.

W razie pytań, zapraszamy do kontaktu pod numerem: 506-459-870 lub mailowo: gabinet@osteopatia-warszawa.pl.

Rehabilitacja kolana skoczka- cena

Aktualny cennik naszych usług znajdziecie Państwo w zakładce „cennik”.

Rezerwacje wizyt odbywają się pod numerem: 506-459-870 lub mailowo: gabinet@osteopatia-warszawa.pl.

Jaką jeszcze pomoc uzyskają Państwo w naszym Centrum?

Centrum Rehabilitacji i Osteopatii Osteo-Med

Warszawa, ul. Romera 10, lok.B2 (Ursynów)

Zapraszamy!