Uszkodzenia łąkotek- przyczyny, objawy, rehabilitacja

Uszkodzenia łąkotek, rehabilitacja, przyczyny, objawy

Łąkotki stanowią integralną część stawu kolanowego i anatomicznie są to struktury zbudowane z tkanki łącznej chrzęstnej. Kształtem przypominają półokrągły, księżycowy element. Usytuowane są wewnątrz stawu kolanowego. Możemy wyróżnić łąkotkę boczną zlokalizowaną po stronie bocznej kolana (w szparze stawowej) oraz łąkotkę przyśrodkową, którą odnajdziemy w części przyśrodkowej.

Łąkotki w stawie kolanowym pełnią bardzo ważne funkcje, bowiem biorą udział w procesie absorpcji wstrząsów oraz stabilizacji kolana. Ponadto należy zwrócić uwagę na ich rolę w procesie rozkładu obciążenia kolana. Łąkotki odpowiadają również za właściwe smarowanie i odżywiania.

Łąkotki niestety narażone są na liczne urazy i uszkodzenia. Najczęściej dochodzi do nich podczas uprawiania sportu i wówczas mamy do czynienia z uszkodzeniami urazowymi. Mechanizm powstawania urazu obejmuje gwałtowne skręcenie stawu kolanowego znajdującego się w pozycji zgięcia lub wyprostu.

Do uszkodzeń łąkotek dochodzi również często przy rozległych uszkodzeniach więzadeł stawu kolanowego.

Sumujące się mikrourazy również sprzyjają uszkodzeniom łakotek, wówczas mamy doczynienia z uszkodzeniami degeneracyjnymi.

Objawy uszodzenia łąkotek

W przypadku uszkodzenia łąkotek pojawia się silny ból, który nasila się podczas klękania I chodzenia. Dolegliwościom bólowym może towarzyszyć także obrzęk kolana oraz trudności z poruszaniem się. Pacjenci z uszkodzonymi łąkotkami często skarżą się także na przeskakiwanie i uciekania kolana.

Rehabilitacja uszkodzonych łąkotek

Łąkotki pełnią bardzo ważną funkcję, dlatego też urazów w ich obrębie nie należy bagatelizować. Uszkodzona struktura, bowiem będzie wykazywała tendencje do dalszego pogłębiania. W rezultacie może dojść do np. pęknięcia łąkotki czy też uszkodzeń powierzchni stawowych w wyniku przemieszczania się w stawie. Funkcjonowanie z uszkodzoną łąkotką prowadzi do procesów degeneracyjnych całego stawu kolanowego.

Rehabilitacja uszkodzonych łąkotek zależy przede wszystkim od stopnia uszkodzenia. Terapia osteopatyczna i manualna obejmuje normalizowanie napięcia mięśni w kończynie dolnej objętej urazem poprzez całą gamę technik tkanek miękkich oraz igłoterapii. Dodatkowo skupiamy się na pracy nad przywracaniem ruchów (cały staw jak również piętro łąkotek) oraz stabilizacji i wzmacniania i odżywiania uszkodzonych struktur. Aplikacja taśm kinesiology taping zapewnia odpowiednią stabilizację oraz usprawnia procesy gojenia.

Rehabilitacja po operacji

Może się zdarzyć tak, że uszkodzona łąkotka zakwalifikowana zostanie do zabiegu chirurgicznego. Artroskopowe szycie łąkotki (obok rekonstrukcji więzadła krzyżowego przedniego ACL) to jedne z najpopularnieszych zabiegów chirurgicznych na stawie kolanowym

Rehabilitacja po artroskopii stawu kolanowego i chirurgicznej naprawie łąkotek powinna zostać podjęta jak najszybciej. Pomoże bowiem nie tylko wzmocnić siłę mieśni, poprawić zakres ruchomości w stawie, ale również zapobiec zrostom wewnątrzstawowym. Tylko prawidłowo przeprowadzona rehabilitacja pomoże odnieść sukces w procesie powrotu do formy i sprawności, a także zapobiegnie ponownemu uszkadzaniu struktury. Program rehabilitacyjny obejmuje również pracę ze zdrową kończyną. Rehabilitacja łąkotki po operacji oddziałuje na poprawę stabilizacji oraz tzw. czucia kolana.

Zapraszamy do kontaktu pod numerem 506-459-87