Stwardnienie boczne zanikowe-rehabilitacja

Stwardnienie boczne zanikowe

Stwardnienie boczne zanikowe (SLA) to choroba o podłożu neurologicznym, w wyniku której dochodzi do uszkodzenia komórek unerwiających mięśnie. W rezultacie uszkodzenia tych komórek, mięśnie stają się bardzo słabe. W przypadku zaawansowanego stadium choroby może dojść do ich zaniku.

Poprzez stopniowe uszkadzanie włókien nerwowych, które odpowiadają za pracę mięśni i neuronów znajdujących się w mózgu i koordynujących pracę ruchową kończyn, dochodzi do utraty sprawności ruchowej. Najczęściej pierwsze symptomy choroby pojawiają się od 50 roku życia, częściej występuje u kobiet niż u mężczyzn.

Do początkowych objawów stwardnienia zanikowego bocznego zaliczają się m.in:

• zmęczenie,
  • brak siły,
  • ból i skurcze w mięśniach,
  • drżenie kończyn,
  • postępujące osłabienie kończyn
  • w późniejszym stadium zanik mięśni, który prowadzi do niepełnosprawności.
    Jeżeli dochodzi do zniszczeń w okolicy dolnych motoneuronów pacjenci mają trudności z połykaniem, oraz dochodzi do zaburzeń mowy. Często chory zachłystuje się jedzeniem, przez cofanie się pokarmu.

Gdy uszkodzeniom podlegają struktury korowe, które związane są z pniem mózgu (regulują jego pracę), objawem mogą być:

• huśtawki emocjonalne
  • zachowania emocjonalne nie adekwatne do sytuacji, takie jak nieuzasadniony śmiech czy płacz.

Zniszczenia w okolicy kory mózgu często objawia się wzmożonym napięciem mięśniowym kończyn oraz tułowia. Wzmożone napięcie może prowadzić do zmniejszenia długości kończyn, czyli do przykurczów mięśni, dlatego pacjent powinien poddać się odpowiedniej rehabilitacji, aby zatrzymać lub późnić ten proces.

Przyczyny stwardnienia bocznego zanikowego

Nie ma jednoznacznych przyczyn powstania stwardnienia zanikowego bocznego, jednak badania dowodzą, że na SLA może składać się kilka czynników, które przyczyniają się do powstania choroby. Wśród nich wymienia się m.in.:

Czynniki genetyczne

Odnotowano, że u niektórych pacjentów choroba miała podłoże genetyczne, występuje u ok 5-10% przypadków i jest określana jako stwardnienie zanikowe boczne uwarunkowane genetycznie (FALS).

Stres oksydacyjny

Stres oksydacyjny powstaje, gdy zostaje zachwiana równowaga pomiędzy wolnymi rodnikami (oksydanty) a przeciwutleniaczami (glutaminian wytwarzany w wątrobie). Wolne rodniki docierają do organizmu człowieka wraz z każdym oddechem, ich elektron łączy się z elektronem dowolnej komórki w organizmie. Jeżeli z jakiś przyczyn proces ten zostaje zaburzony, może dojść do poważnych naruszeń czątek białka i komórek DNA, komórek nerwowych. U osób dotkniętych chorobą stwardnienia zanikowego bocznego wykryto wzrost stężenia stresu oksydacyjnego.

Stan zapalny

Jednym z głównych objawów stwardnienia zanikowego bocznego jest zwyrodnienie nuronów ruchowych, które powstają na skutek stanów zapalnych, stąd mogą być one czynnikiem wpływającym na zachorowanie na SLA. U chorych na SLA odnotowano zwiększony poziom czynników zapalnych we krwi.

Diagnostyka stwardnienia bocznego zanikowego

Po zaobserwowaniu niepokojących objawów w pierwszej kolejności pacjent powinien zgłosić się do swojego lekarza rodzinnego, który wyda mu skierowanie na wizytę do lekarza specjalizującego się w rozpoznaniu choroby SLA – neurologa. W dalszej kolejności wykonywane są badania – elektroneutografia, elekromiografia, rezonans ośrodkowego układu nerwowego, oraz badania krwi, aby sprawdzić czy w organizmie nie znajdują się przeciwciała GM1 oraz płyn mózgowo-rdzeniowy, które świadczą o chorobie.

ortopeda dziecięcy ursynów
Stwardnienie boczne zanikowe to dynamicznie postępujące schorzenie, które znacznie utrudnia codzienne funkcjonowanie pacjenta. Dlatego też tak ważne jest aby rozpocząć właściwą rehabilitację niezwłocznie po potwierdzeniu diagnozy.

Stwardnienie boczne zanikowe rehabilitacja

Stwardnienie boczne zanikowe jest szybko postępującym schorzeniem neurologicznym, w którym dochodzi do stopniowego pogorszenia funkcji motorycznych. W rezultacie, w przebiegu choroby ograniczeniu ulegają aktywności w życiu codziennym. SLA jest niestety schorzeniem nieuleczalnym. Najważniejszym elementem opieki na chorym jest leczenie uciążliwych objawów, które utrudniają normalne funkcjonowanie pacjenta. Z tego względu rehabilitacja powinna być stałym elementem leczenia objawowego.

Cele rehabilitacji przy stwardnieniu bocznym zanikowym

Rehabilitacja ruchowa powinna zostać wdrożona od razu od momentu postawienia diagnozy.

Celem rehabilitacji przy stwardnieniu bocznym zanikowym jest leczenie dokuczliwych objawów, utrzymanie optymalnej sprawności fizycznej, jak najdłuższe podtrzymanie samodzielnego wykonywania czynności codziennych przez chorego, a także łagodzenie negatywnych skutków ograniczonej aktywności ruchowej.

Zabiegi rehabilitacyjne dostosowane są indywidualnie do możliwości ruchowych pacjenta. Proces rehabilitacji może obejmować m.in. ćwiczenia wzmacniające, czynne/ bierne, masaże lecznicze.

Rehabilitacja SLA- cennik

Aktualne ceny dostępne są w zakładce cennik.  Zapytaj nas o aktualne pakiety promocyjne pod numerem 506-459-87

Rehabilitacja stwardnienie boczne zanikowe w Warszawie- gdzie szukać pomocy?

Centrum Rehabilitacji i Osteopatii Osteo-Med oferuje kompleksową rehabilitacje i porady specjalistów wielu dziedzin.

Odwiedź nasze Centrum i uzyskaj właściwa pomoc! Rezerwacja wizyt pod numerem 506-459-870.

Adres: Romera 10 lok. B2. Ursynów.

Czeka na Ciebie doświadczony zespół fizjoterapeutów i osteopatów.

Zachęcamy także do zapoznania się z naszym wpisem, w którym szerzej poruszamy problematykę chorób neurologicznych i rehabilitacji neurologicznej.

Zapraszamy do kontaktu pod numerem 506-459-870 www.osteopatia-warszawa.pl