Rehabilitacja po zerwaniu ścięgna Achillesa

Ścięgno Achillesa to największe i najsilniejsze ścięgno w organizmie człowieka. Co ciekawe potrafi wytrzymać poprzeczne siły nawet rzędy 500 kg. Podczas biegania utrzymuje obciążenie powyżej 10krotności masy ciała. Mimo że ścięgno Achillesa cechuje się niezwykłą wytrzymałością, jednocześnie jest strukturą, która jest najczęściej uszkadzana.

Przyczyny urazów ścięgna Achillesa

Do uszkodzenia ścięgna Achillesa może dojść w wyniku bezpośredniego urazu lub jako rezultat sumujących się mikrourazów. Dodatkowo powstawaniu urazów Achillesa sprzyja przyjmowanie leków sterydowych oraz zaburzenia ukrwienia. Do uszkodzeń ścięgna Achillesa często dochodzi w wyniku błędów treningowych.

Objawy urazów ścięgna Achillesa

W momencie całkowitego zerwania ścięgna Achillesa pacjent odczuwa bardzo silny ból, któremu towarzyszyć może charakterystyczny trzask. W okolicy ścięgna pojawia się obrzęk, a niejednokrotnie wyczuwalna jest przerwa w ciągłości ścięgna. Potwierdzenie zerwania ścięgna następuje przez badanie USG. Omawiając urazy ścięgna Achillesa należy również wspomnieć o chorobie Haglunda (pieta Huglanda). Jest to jałowa martwica guza piętowego, która zlokalizowana jest na kości piętowej. Schorzenie objawia się szeregiem dokuczliwych objawów, do których należy m.in. ból pięty, obrzęk oraz zniekształcenie. W toku choroby wielu pacjentów doświadcza trudności przy zakładaniu obuwia oraz przy poruszaniu się. W wyniku choroby dochodzi do podrażnień ścięgna Achillesa.

06Problemy ze ścięgnem Achillesa możesz odczuwać również w sytuacji kiedy doszło do zapalenia kaletek.

Uszkodzenie Achillesa rehabilitacja

Forma leczenia uzależniona jest od stopnia w jakim ścięgno Achillesa zostało uszkodzone. Jeśli ścięgno zostało tylko nadwyrężone lub zerwane częściowo wówczas wykonywana jest odpowiednia rehabilitacja. W przypadku całkowitego zerwania konieczna będzie już operacja. W zależności od rodzaju zerwania leczenie chirurgiczne może zostać podzielone na otwarte i zamknięte.

Rehabilitacja po całkowitym zerwaniu ścięgna Achillesa ( po operacji).

Celem podjętego postępowania rehabilitacyjnego w etapie unieruchomienia jest dbałość o miejsce szycia, aby nie dopuścić do powstania zakażenia oraz zrostów. W kolejnym etapie, po zdjęciu unieruchomienia rehabilitacja ma na celu przywrócenie zakresu ruchu w stawie, jego stabilności, czucia głębokiego. Dodatkowo założeniem rehabilitacji po operacji jest przywracanie polimerycznych ruchów, pracy koncentryczno-ekscentrycznej oraz stopniowe przywracanie aktywności fizycznej pacjenta. Należy również wykonywać mobilizację blizny.

Rehabilitacja po operacji ścięgna Achillesa opera się na terapii manualnej oraz fizykoterapii: magnetoterapii, laseroterapii.

Doznałeś urazu ścięgna Achillesa i potrzebujesz fachowej rehabilitacji? A może doszło u Ciebie do całkowitego zerwania i konieczna jest natychmiastowa operacja? Umów się na wizytę do Centrum Rehabilitacji i Osteopatii Osteo-Med. Czeka na Ciebie doświadczony zespół fizjoterapeutów, rehabilitantów, osteopatów oraz ortopedów i traumatologów. Na miejscu wykonamy niezbędne badanie USG.

Kontakt z nami: 506-459-870.

Zapraszamy do kontaktu pod numerem 506-459-870