Rehabilitacja sportowa

Na przestrzeni ostatnich lat sport stał się rozrywka, a także zapleczem zdrowotnym szerokiem rzeszy odbiorców. Wykształciły się sporty zawodowe, wyczynowe, rekreacyjne oraz lecznicze. Coraz częściej w aktywności sportowej biorą udział także osoby niepełnosprawne.

Powody podejmowania aktywności sportowej są różne. Jedni decydują się poświęcić temu całe swoje życie w nadziei zyskania sławy, uznania oraz pieniędzy. Są też tacy, którzy traktują sport jako sposób bycia pozwalający na odreagowanie nagromadzonych emocji. Częstym powodem uprawiania sportu jest chęć przywrócenia /poprawy zdrowia.  Niezależnie od powodów prowadzenia aktywnego trybu życia każdy powinien mieć świadomość, że sport to także źródło urazów.i kontuzji.

Skąd biorą się urazy i kontuzje sportowe?

Ciało człowieka  jest nieustannie narażone poddawane różnym obciążeniom związanym z naturalną potrzebą ruchu, doskonaleniem sprawności, tzw. eksploatacją sportową czy też wymogami wykonywanego zawodu. Częstą przyczyną pojawienia się wspomnianych przeciążeń jest nieodpowiedni plan treningowy, np. zbyt intensywne ćwiczenia, powielane błędy, niewłaściwie dobrany strój/ sprzęt sportowy. Niestety wielu sportowców zwłaszcza młodych rozpoczynając swoją przygodę ze sportem niewłaściwie ocenia swoją możliwości adaptacyjne i kompensacyjne. Niekiedy sportowcy chcąc szybko osiągnąć sukces/ zamierzony efekt trenują wbrew możliwościom układu narządu ruchu czy niewypracowanej w pełni dojrzałości układu nerwowego. To bardzo prosta droga do powstawania przeciążeń.

Nie bez znaczenia w kontekście kontuzji pozostają także ujemne następstwa długotrwałej pracy zawodowej. Należy mieć na względzie także fakt, że uszkodzenia tkanek miękkich narządu ruchu nie koniecznie muszą rozpoczynać się od określonych silnych urazów. Bardzo często powodem różnych kontuzji są sumujące się mikrourazy nie wyłączając zwykłych na pozór przeciążeń, a także rozwój skrytej choroby, nie dającej w danym momencie żadnych objawów,  W tym miejscu należy zwrócić uwagę na powszechne lekceważenie przez pacjentów skręcenia, stłuczenia czy naciągnięcia mięśni, ścięgien, więzadeł, torebek itp.  O ile respekt budzą urazy takie jak złamania czy zwichnięcia i sa przez to odpowiednio diagnozowane i  leczone tak “mniej poważne” urazy są po prostu bagatelizowane co niestety często mści się w przyszłości.

Przykłady urazów i kontuzji sportowych

Poniżej przedstawiamy przykładową listę urazów i kontuzji, na wystąpienie których narażone są osoby wykonujące aktywność sportową- bez względu na to czy są to zawodowcy czy amatorzy.  W tym miejscu zachęcamy do śledzenia na bieżąco naszej zakładki aktualności, w której sukcesywnie będziemy wyjaśniać mechanizm powstawania poszczególnych urazów, ich objawy a także metody rehabilitacji sportowej.

• uszkodzenie więzadeł i torebek stawowych
  • uszkodzenie nerwów obwodowych
  • uszkodzenie naczyń krwionośnych
  • zapalenie kaletek maziowych
  • złamania
  • entezopatie
  • zespół ciasnoty górnego otworu klatki piersiowej
  • neuropatie
  • uszkodzenia splotu ramiennego zapalenie ścięgna głowy długiej mięśnia dwugłowej ramienia
  • zespół bolesnego barku pływaka
  • zespół strzelającego barku
  • łokieć tenisisty
  • choroba de Chessaignaca
  • zespół ciasnoty kanału nadgarstka
  • zespół ciasnoty kanału Guyona
  • choroba de Quervaine
  • palec trzaskający
  • konflikt promieniowo- łódeczkowaty
  • uszkodzenie chrząstki trójkątnej
  • nadgarstek wioślarza
  • skręcenia kręgosłupa szyjnego
  • zespół przeciążeń mięśni szyi i karku
  • spondyloza szyjna
  • uszkodzenia łąkotek
  • niestabilność stawu kolanowego
  • chondropatie i chondromalacje kolan
  • zapalenie kaletki podrzepkowej
  • “gęsia stopka”
  • zespół tarcia pasma biodrowo piszczelowego
  • bóle goleni
  • zespół strzelającego stawu skokowego

Co należy zrobić w razie urazy/ kontuzji sportowej?

Niezależnie od tego czy jesteś sportowcem zawodowym, czy uprawiasz sport amatorsko w żadnym wypadku nie powinienieś lekceważyć zaobserwowanych w swoim treningu nieprawidłowości. Niepokojące objawy warto konsultować z lekarzem ortopedą czy fizjoterapeutą, zaś powstałe urazy czy kontuzje bezzwłocznie.  Pamiętaj, że nawet na pozór powierzchowny uraz może okazać się groźną kontuzją, która wyłączy Cię z aktywności fizycznej na kilka dni a nawet tygodni.

ortopeda dziecięcy ursynów

Rehabilitacja sportowa Warszawa

Rehabilitacja sportowa kierowana jest do osób związanych ze sportem. W Centrum rehabilitacji i Osteopatii Osteo-Med czekają na Ciebie fachowcy specjalizujący się w prowadzeniu rehabilitacji sportowej, rehabilitacji ortopedycznej, rehabilitacji pooperacyjnej i pourazowej. Polecamy wizyty u naszych fizjoterapeutów, osteopatów a także ortopedów i traumatologów. Jeśli zaistnieje taka potrzeba wykonamy na miejscy pełną diagnostykę USG- np. USG kolana.

Oferujemy m.in. rehabilitację po artroskopii kolana, rekonstrukcji kolana, po zabiegach chirurgicznych na kręgosłup, zabiegi z wykorzystaniem fali uderzeniowej, ostrzyknięcia ortopedyczne.

Dietetyk sportowy Warszawa

W Centrum rehabilitacji i Osteopatii Osteo-Med podchodzimy kompleksowo do potrzeb naszych pacjentów. Dlatego tez oferujemy Ci konsultacji z dietetykiem sportowym.  Doskonale zdajemy sobie sprawę, że potrzeby żywieniowe osób trenujących rekreacyjnie oraz zawodowych sportowców są mocno zróżnicowane. Wpływ na dobór odpowiedniej diety ma między innymi czas trwania treningów, ich intensywność oraz charakter uprawianej dyscypliny sportowej. Z tego względu nie ma jednego, uniwersalnego programu żywieniowego pasującego dla wszystkich sportowców. Inaczej wygląda zapotrzebowanie dla kobiet, inaczej dla mężczyzn. Osobny program dobierany jest dla zawodowego np. piłkarza a zupełnie inny będzie wskazany dla osoby trenującej rekreacyjnie np 2 razy w tygodniu. Konsultacje dietetyczne dla sportowców odbywają się od poniedziałku do piątku. Więcej informacji na temat konsultacji dietetycznych znajdziecie Państwo na naszej stronie dietetyka

Zadzwoń do nas i umów wizytę do specjalisty. Centrum Rehabilitacji i Osteopatii Osteo-Med * osteopatia * fizjoterapia * rehabilitacja * ortopedia i traumatologia * fizykoterapia * diagnostyka USG. Kontakt: 506-459-870