Jak radzić sobie z ugryzieniami owadów

Ugryzienia owadów skutecznie potrafią uprzykrzyć nam wakacyjny urlop lub jesienny spacer po lesie. Jednocześnie bolesne lub swędzące miejsca po ukąszeniach odbierają urok tych beztroskich i pięknych chwil. Na szczęcie jest kilka sposobów na odstraszenie owadów, oraz zmniejszenie skutków ugryzień.

KOMARY

Jednym z najbardziej znanych i skutecznych sposobów na komary są repelenty, które zawierają ikarydy lub DEET, których zapachu podobno komary nie znoszą. Jeśli jednak chcemy najpierw wypróbować coś bezpieczniejszego dla naszej skóry, możemy sięgnąć po olejki. Najlepiej sprawdzą się: olejek lawendowy, olejek z trawy cytrynowej, olejek eukaliptusowy, olejek cedrowy.

Jednak gdy już zostaniemy ukąszeni przez owady, możemy załagodzić podrażnione okolice. Oto kilka domowych sposobów:

• schłodzenie podrażnionego miejsca kompresem żelowym chłodzącym lub lodem
  • posmarowanie ugryzienia sokiem z cytryny
  • zrobienie okładu z cebuli – w miejsce ukąszenia należy położyć plaster cebuli
  • posmarowanie obrzęku olejkiem z drzewa herbacianego

MESZKI

Meszki to bardzo małe owady, jednak potrafią być dokuczliwe. Ich ugryzienia wywołują obrzęk, swędzenie, pieczenie a czasem i gorączkę. Aby załagodzić objawy i nie dopuścić do ostrzejszych stanów zapalnych warto przemyć miejsce ugryzienia, a następnie schłodzić. Dobrze na obrzęk zadziała też okład z cebuli – pozwoli odkazić miejsce ukąszenia.

PSZCZOŁY

Pszczoły w Polsce nie atakują ludzi bez przyczyny – jest to reakcja na atak (zazwyczaj niezamierzony) ze strony człowieka. Pszczoła żądląc, zostawia w ciele żądło o długości ok. 2.5mm zawierające jad, a następnie umiera. Miejsce ugryzienia jest bolesne, ale nie stanowi zagrożenia dla naszego życia, o ile nie jesteśmy uczuleni na jad. Silniejsze objawy użądlenia: silny ból brzucha, biegunkę, wymioty. W przypadku osób uczulonych na jad pszczoły pojawiają się takie objawy jak: trudności w oddychaniu, puchnięcie, a nawet wstrząs anafilaktyczny czy utrata przytomności. W przypadku silnych, alergicznych objawów należy niezwłocznie wezwać karetkę.
Miejsca użądlenia, które są niebezpieczne niezależnie od alergii na jad pszczoły to okolice szyi i głowy, jest to bezpośrednie zagrożenie życia i w tym przypadku również należy zawiadomić lekarza lub pogotowie.

Gdy nie mamy uczulenia na jad, oraz pszczoła nie użądliła nas w głowę czy w szyję, możemy w łatwy sposób pozbyć się żądła ze skóry. Wystarczy sterylna igła lub pęseta. Na miejsce obrzęku warto przyłożyć wtedy schłodzony kompres, lub coś zimnego, alby załagodzić objawy.

Pomimo nieprzyjemnych skutków użądleń pamiętajmy jak ważne i pożyteczne są pszczoły dla nas, dla naszego środowiska.

OSY

W przeciwieństwie do pszczół, osa może użądlić nas kilka razy, a ból spowodowany użądleniem jest nieco silniejszy. Podobnie do pszczół – osy nie atakują pierwsze, tylko reagują atakiem na zagrożenie. Sposoby postępowania w przypadku użądlenia są identyczne jak w przypadku pszczół.

Owady

SZERSZENIE

Szerszeń jest już znacznie groźniejszy, niż dwie poprzedniczki. Owady te są większe i więcej jadu są w stanie wprowadzić przy użądleniu, co może wywołać bardzo silną reakcję. Należy postępować tak samo, jak w przypadku pszczół i os, jednak mając na uwadze to, że jadu jest kilkukrotnie więcej, dlatego powinno się zachować szczególną ostrożność.

Zapraszamy do kontaktu pod numerem 506-459-87