Chirurgia ręki

Chirurgia ręki jest specyficzną dziedziną łączącą w sobie elementy z dziedziny ortopedii, medycyny plastycznej i chirurgii naczyniowej. Ręka (dłoń) człowieka jest niezwykle skomplikowaną i złożoną konstrukcją, która pełni bardzo ważne funkcje. Z tego względu nawet najmniejsza dysfunkcja jest dla nas niezwykle dokuczliwa. Wieloletnie doświadczenie specjalistów z Centrum Rehabilitacji i Osteopatii Osteo-Med pozwala na kompleksową opiekę pacjentów borykających się z z dolegliwościami i patologiami obszaru ręki (dłoni) bez względu na to, czy są one wynikiem urazu, zmian zwyrodnieniowych czy wynikają z chorób takich jak:

• zespół cieśni nadgarstka
  • zespół tunelu nerwu łokciowego
  • choroba de Quervaina
  • przykurcz Dupuytrena
  • palec zacinający

Zespół cieśni nadgarstka

Schorzenia spotykane jest również pod nazwą Zespół Cieśni Kanału Nadgarstka. Jest to jedna z najczęstszych chorób, która dotyczy rąk i przyczyną dolegliwości bólowych oraz upośledzenia funkcji w zakresie kończyny górnej.

Jest to choroba, która polega  na ucisku nerwu pośrodkowego w okolicy nadgarstka, dając szereg dokuczliwych objawów, do których zaliczamy  między innymi:

• drętwienia,
  • ból promieniujący do ręki i karku
  • mrowienia
  • ból palców zwłaszcza wskazującego i kciuka
  • nadwrażliwość na chłód
  • ból nasilający się w nocy
  • osłabienie mięśni dłoni- niemożność zaciśnięcia dłoni w pięść, uniesienia filiżanki itp.

Ze schodzeniem borykają się głównie osoby pracujące przy komputerze. Zespół cieśni nadgarstka często często pojawia się u kobiet w ciąży lub po porodzie a także u pacjentów chorych na cukrzycę lub niedoczynność tarczycy. Wymienionych wyżej objawów absolutnie nie należy lekceważyć, bowiem nieleczony problem może doprowadzić do nieodwracalnego uszkodzenia nerwu co wiąże się z zanikiem czucia a w konsekwencji prowadzi do trwałego kalectwa.

Zespół cieśni nadgarstka- i co dalej?

Diagnostykę przeprowadza dr Sebastian Witkowski. Wnikliwy wywiad i badanie przedmiotowe uzupełnione jest przez badanie USG nadgarstka (ręki).  Podczas konsultacji zostaje zaplanowane odpowiednie leczenie, które może polegać na wdrożeniu odpowiedniej rehabilitacji lub kwalifikacji do zabiegu chirurgicznego.

Zespół tunelu nerwu łokciowego

Patologia ręki, która najczęściej manifestuje się w postaci drętwienia  palca „małego” oraz połowy palca serdecznego. W bardziej zaawansowanych stadiach dołącza się osłabienie czucia opuszek tych palców. Za stan ten odpowiada ucisk na wysokości łokcia (neuropatia uciskowa). Przyczynami tego stanu  mogą być przebyte urazy oraz złamania. Niejednokrotnie zdarza się, że występuje dodatkowy mięsień łokciowy, który generuje ucisk na nerw np. po wykonaniu ćwiczeń/ pracy fizycznej.

Zespół de Quervaina

Zespół De Qureveina jest jednostką chorobową z grupy entezopatii. Obejmuje zapalenie pochewki ścięgnistej pierwszego przedziału prostowników ścięgna prostownika krótkiego i ścięgna mięśnia odwodziciela długiego kciuka. Choroba częściej dotyka kobiet zazwyczaj pomiędzy 25 a 50 rokiem życia. Zespół De Quervaina nazywany jest również „kciukiem matki”, ponieważ problem dotyka głównie matki na skutek wielokrotnego podnoszenia dziecka. Szerzej o problemie pisaliśmy tutaj

Przykurcz Dupuytrena

Jednostka chorobowa dotykająca najczęściej mężczyzn. Do najgłówniejszych objawów zaliczamy m.in. wyczuwalne, twarde pasma po stronie dłoniowej ręki oraz drętwienia zajętych palców. Problem , który narasta przez lata w konsekwencji prowadzi do utrwalonych przykurczów.

Podczas wizyty ortopeda wykona badanie USG ręki, które pozwoli ocenić stopień zaawansowania zmian. Na tej podstawie lekarz zaleci odpowiednie leczenie.

Palec zacinający (palec trzaskający)

Schorzenie manifestujące się charakterystycznym blokowaniem, “przeskakiwaniem” palca oraz towarzyszącym temu dolegliwościom bólowym. Często współistnieje z  niedocznynnością tarczycy, cukrzycą czy też chorobami reumatycznymi.

Zespół cieśni nadgarstka, przykurcz Dupuytrena, łokciowego, palec trzaskający, choroba de Quervaina to jedne z częstszych dolegliwości w obrębie ręki.

Chirurgia ręki, operacja w Warszawie- gdzie szukać pomocy?

Centrum Rehabilitacji i Osteopatii Osteo Med oferuje Państwu konsultacje z chirurgiem ręki dr Sebastianem Witkowskim, który przyjmuje w czwartki w godzinach 10.00-14.00. Rezerwacja wizyt odbywa się pod numerem: 506-459-870