Ból kolan rehabilitacja

Staw kolanowy

Na wstępie należy zaznaczyć, że staw kolanowy jest największym stawem ludzkiego ciała.  Z uwagi na specyfikę ruchu jaka w nim zachodzi i liczne obciążenia, którym podlega, łatwo może dojść do jego uszkodzenia. Urazy kolan stanowią jeden z najczęstszych spotykanych w praktyce klinicznej fizjoterapeutów. Należy także zwrócić uwagę na fakt, że choroba zwyrodnieniowa kolan dotyczy szerokiej rzeszy osób po 55 roku życia. Dzisiejszy wpis poświęcony  został zespołom bólowym przedniego przedziału, który stanowi częsty problem kliniczny u pacjentów w każdym wieku i na każdym poziomie aktywności.
Do przykładowych chorób mieszczących się pod tym pojęciem zaliczamy m.in. kolano kinomana, kolano skoczka, urazy rzepki, uszkodzenia łąkotek, chondromalacje rzepki, artroza kolana

Na czym polega zespół bólowy przedniego przedziału kolana?

Problem można definiować jako ból okolicy stawu kolanowego, stan zapalny, zaburzenie równowagi mięśniowej lub niestabilność elementu wyprostnego kolana.  Do najczęstszych dolegliwości zgłaszanych przez pacjentów należy m.in.: ból towarzyszący czynnościom takim jak bieganie, chodzenie, wchodzenie i schodzenie ze schodów. Niejednokrotnie ból wykazuje tendencję do nawracania , staje się problemem przewlekłym zmuszając tym samym pacjenta do zaprzestania wykonywania aktywności sportowej.

Zespół bólowy przedniego przedziału kolana- objawy

Podstawowym objawem choroby jest ból w stawie kolanowy. Najczęściej zlokalizowany jest on wokół rzepki, niekiedy obejmuje przednio-środkową powierzchnię kolana. Ból jest długotrwały, nasila się po aktywności fizycznej. Czynnikami, które wyzwalają ból kolana jest wchodzenie po schodach, jazda na rowerze ( głównie pod górę), przysiady. Niejednokrotnie w bardziej zaawansowanych przypadkach długotrwałe siedzenie z kolanami w pozycji zgiętej (np w samochodzie) może nasilać dolegliwości bólowe kolana.

Diagnoza zespołu bólowego przedniego przedziału kolana

Podczas stawiania diagnozy istotny jest szczegółowy wywiad z pacjentem. Uzyskane w ten sposób informacje pozwolą zdeterminować diagnozę oraz wskazać dalsze postępowanie terapeutyczne. Wśród kwestii, na które fizjoterapeuta zwróci uwagę jest m.in. precyzyjne zlokalizowanie bólu, uzyskanie informacji na temat początku dolegliwości bólowych kolana i ich rozwoju a także określenie czynników łagodzących i zaostrzających problem.  Ważną informacji dla fizjoterapeuty są także kwestie związane z przebytymi urazami i operacjami oraz charakter aktywności obciążających. Trafną diagnozę determinuje także odpowiedź na pytanie czy pacjent doświadcza niestabilności w kolanie, czy występują obrzęki a także czy zauważył występowanie charakterystycznych trzasków.  Nie bez znaczenia pozostaje również wiedza na temat chorób towarzyszących i przyjmowanych leków.
W następnej kolejności fizjoterapeuta przechodzi do badania fizykalnego. Podczas tej części fizjoterapeuta zwraca uwagę na pozycję (postawę) pacjenta, zwraca uwagę na sposób w jaki ustawia kończyny dolne. Następnie przechodzi do testów funkcjonalnych oraz badania palpacyjnego.  W niektórych przypadkach wskazane może okazać się wykonanie badania obrazowego, o czym fizjoterapeuta Cię poinformuje.

Rehabilitacja kolana

Program rehabilitacji dobierany jest indywidualnie w zależności od stopnia zaawansowania problemu oraz stanu i kondycji pacjenta. Terapia ma na celu złagodzenie bólu, wzmacnianie mięśni i rozciągnie przykurczonych tkanek miękkich. W tym celu stosuje się szereg bezpiecznych i bezbolesnych technik terapii manualnej (np. praca z powięzią, terapia tkanek miękkich itp). W zależności od etiologii problemu fizjoterapeuta może wprowadzić do rehabilitacji tzw. suchą igłoterapię  (Dry Needling)
Niektóre przypadki uzasadniają może okazać się również wdrożenie wspomagającą wybranych zabiegów z zakresu fizykoterapii np. laseroterapii, fali uderzeniowej, pola magnetycznego itp.

USG kolana

W toku diagnozy fizjoterapeuta może zalecić wykonanie badania USG kolana. Jest ono bezbolesne i bezinwazyjne dla pacjenta.  Badanie przeprowadza lekarz ortopeda. W Centrum Rehabilitacji i Osteopatii wynik badania pacjent otrzymuje od razu na wizycie.

USG kolana w Warszawie- gdzie wykonać badanie?

Badanie  możecie wykonać Państwo w Centrum Rehabilitacji i Osteopatii Osteo-Med przy ulicy Romera 10 lok B2 . Badanie przeprowadza dr Wojciech Żakiewicz ortopeda i traumatolog, chirurg. W celu umówienia wizyty na badanie zapraszamy do kontaktu pod numerem 506-459-870.
Rehabilitacja kolana Warszawa
W Centrum Rehabilitacji i Osteopatii Osteo Med oferujemy Państwu kompleksową rehabilitację i konsultacje specjalistyczne.  Nasz doświadczony zespół na co dzień pracuje z pacjentami borykającymi się z licznymi problemami, z tym dolegliwościami bólowymi kolan. Jesteśmy czynni od poniedziałku do piątku od 8.00-20.00
Rezerwacja wizyt odbywa się pod numerem 506-459-870
Centrum Rehabilitacji i Osteopatii Osteo-Med kompleksowa rehabilitacja i porady specjalistów
rehabilitacja  kobiet w ciąży, po porodzie, rehabilitację po urazach i po operacjach, rehabilitację sportową, geriatryczną.
Rehabilitacja dzieci i niemowląt
Ortopedia i chirurgia