Uraz odcinka szyjnego (Whiplash)

Whiplash- czyli uraz odcinka szyjnego kręgosłupa

Czym jest whiplash i kiedy do niego dochodzi?

Whiplash to nic innego jak uraz kręgosłupa szyjnego, do którego dochodzi najczęściej na wskutek wypadków komunikacyjnych.

Sam termin „whiplash”, w tłumaczeniu z języka angielskiego oznacza „bicz”, stąd uraz ten, nazywany jest często „smagnięciem bicza”.

W trakcie wypadku, pasażer doznaje raptownego szarpnięcia, co powoduje że głowa bezwładnym ruchem odgina się ku tyłowi, a po chwili następuje jej gwałtowny  powrót do przodu. W tak szybkim czasie, mięśnie nie są w stanie zareagować, czego następstwem są urazy mięśni, więzadeł a czasem nawet kręgów…

Oczywiście, warto wiedzieć że whiplash nie tyczy się tylko wypadków komunikacyjnych. Podobne mechanizmy występują np. podczas przejażdżek kolejką w parkach rozrywki, nagłych upadków czy skoków do wody- wszędzie tam gdzie występuje gwałtowny ruch zgięciowo-wyprostny głowy.

Uraz biczowy- przyczyny

Dość istotny wpływ na obraz kliniczny pacjenta ma mechanizm jego uszkodzenia. Fizjoterapia zalicza cztery główne modele whiplash. Jest to:

1. Model Zgięciowy- występujący zazwyczaj w szyjnym i piersiowym odcinku kręgosłupa. Prowadzi do uszkodzenia więzadeł (międzykolczyste, podłużne tylne), złamań kompresyjnych i podwichnięcia przedniego kręgu.
  1. Model wyprostny- zajmujący szyjny odcinek kręgosłupa. Dochodzi tu do uszkodzenia tylnych części kręgów, jak i więzadeł ( np. podłużne przednie).  Następstwem mogą być również, liczne złamania – łuku tylnego atlasu czy części obrotnika.
  1. Model rotacyjny- w trakcie wypadku, działające siły mogą przyczyniać się do ruchów rotacyjnych, które w konsekwencji powodują złamania bocznych części kręgów.
  1. Model kompresyjny- występujący w odcinku szyjnym i lędzwiowym kręgosłupa. Działające siły nacisku, powodują kompresję (nadmierne zbliżenie się, do siebie kręgów), co w konsekwencji powoduje złamanie ich trzonów.

Whiplash- objawy i diagnoza urazu szyjnego odcinka kręgosłupa

W przypadku urazu odcinka szyjnego kręgosłupa po wypadku samochodowym, pierwsze objawy mogą pojawić się tuż po nim, bądź po kilkunastu godzinach.

Należą do nich:

• dolegliwości bólowe w obrębie głowy, szyi, karku.
  • zawroty głowy
  • mdłości
  • sztywność karku
  • zaburzenia widzenia
  • ból w okolicy stawów skroniowo-żuchwowych
  • ograniczenia ruchomości w odcinku szyjnym kręgosłupa
  • drętwienie i mrowienie rąk
  • bóle mięśni
  • tzw. double crush syndrome- jest to odczuwanie bólu łokcia oraz nadgarstka, którego przyczyną jest ucisk struktur odcinka szyjnego.

Jeśli występuje u Ciebie, któryś z podanych objawów, a byłeś/aś uczestnikiem np. wypadku komunikacyjnego, warto zwrócić się do lekarza – specjalisty, który pokieruje Cię na badania obrazowe (RTG,MR,USG). Dodatkowo przeprowadzi testy neurologiczne i ortopedyczne które mogą potwierdzić whiplash.

W przypadku pozytywnej diagnozy, niezbędna będzie rehabilitacja.

„ Smagnięcie biczem” czyli whiplash- rehabilitacja odcinka szyjnego kręgosłupa.

Tak jak każda rehabilitacja, terapia musi być dobierana indywidualnie pod stan pacjenta. W przypadku whiplash bierzemy pod uwagę 4-stopniową skalę.

Pierwszy stopień oznacza brak objawów i dolegliwości bólowych u pacjenta.

Stopień drugi i trzeci, informuje nas o intensywności objawów. Ostatni stopień- czwarty, oprócz wspomnianych wyżej dolegliwości bólowych, obejmuje złamania i ewentualne przemieszczenia elementów kostnych.

Rehabilitacja po urazie odcinka szyjnego tzw. smagnięcia biczem obejmuje między innymi- szeroko pojętą terapie manualna, w tym masaż, mobilizacje, techniki powięziowe, ćwiczenia  (ekscentryczne, koncentryczne, izometryczne) , terapie czaszkowo- krzyżową, taping czy suche igłowanie. Dodatkowo, fizjoterapeuta może zdecydować się na techniki wspomagające terapie, np. fizykoterapia ( laser hil, pole magnetyczne, prądy np. TENS, interferencyjne… ).

Wszystkie powyższe działania mają działanie przeciwbólowe, przeciwzapalne i regeneracyjne.

U kogo szukać pomocy w przypadku whiplash? – Rehabilitacja Warszawa

Zapraszamy do Centrum Rehabilitacji i Osteopatii Osteo-Med, chętnie udzielimy Ci profesjonalnej pomocy.

Oferujemy między innymi rehabilitacje po wypadkach komunikacyjnych.

Rezerwacje wizyt oraz wszelkie pytania prosimy kierować na naszego maila: gabinet@osteopatia-warszawa.pl lub pod numer telefonu: 506-459-870

Adres: ul. Romera 10, Warszawa, lok.B2

Rehabilitacja odcinka szyjnego kręgosłupa „smargnięcie biczem” – cena

Aktualny cennik naszych usług znajdziecie Państwo  w zakładce „cennik”.

W razie pytań prosimy o kontakt pod numerem 506-459-870.

Jaką jeszcze pomoc uzyskają Państwo w Naszym Centrum?

Rezerwację wizyt odbywają się pod numerem 506-459-870, lub przez maila: gabinet@osteopatia-warszawa.pl

Centrum Rehabilitacji i Osteopatii Osteo-Med

Warszawa, ul. Romera 10, lok. B2