Rwa kulszowa- przyczyny, objawy, rehabilitacja

Rwa kulszowa rehabilitacja, objawy, przyczyny

Atak korzonków nerwowych potocznie nazywamy rwą kulszową to schorzenie, które charakteryzuje się dotkliwymi dolegliwościami bólowymi w dolnej części odcinka kręgosłupa. Rwa kulszowa dotyczy najczęściej osób po 30 roku życia, niemniej jednak coraz częściej możemy spotkać osoby młodsze borykające się z problemem, zwłaszcza jeżeli ich tryb życia jest siedzący. Niemniej jednak wystąpienie ataku rwy kulszowej dowodzi o słabej kondycji kręgosłupa i zdecydowanie wymaga odpowiedniej rehabilitacji.

Jakie są przyczyny, objawy oraz sposoby rehabilitacji- zapraszamy do lektury naszego wpisu.

Czym jest rwa kulszowa?

Rwa kulszowa to zespół objawów, które związane są z uciskiem na nerwy rdzeniowe tworzące nerw kulszowy, który stanowi największy nerw w ciele człowieka. Nerw tej stanowiący końcową gałąź splotu krzyżowego zaopatruje ruchowo tylną grupę mięśni uda, a także ruchowo i czuciowo całe podudzie oraz stopę.

Jakie są objawy rwy kulszowej?

Rwa kulszowa może wiązać się ze zmianami zwyrodnieniowymi kręgosłupa, jednak należy pamiętać, że może pojawić się także bezpośrednio po urazie np. upadek, nadmierny wysiłek itp.

Rwa kulszowa może charakteryzować się bólem występującym:

• w plecach, który nasila się podczas ruchu kręgosłupa;
  • w pośladku i udzie;
  • oraz promieniującym do kończyny dolnej i stopy, który nasila się przy kichaniu, kasłaniu, siadaniu czy też chodzeniu.

Kolejnym objawem towarzyszącym rwie kulszowej są drętwienia oraz mrowienia kończyn oraz osłabienie siły mięśni kończyny, zaburzenia czucia.

Jakie są przyczyny występowania rwy kulszowej

Etiologia rwy kulszowej może być bardzo różne. Najczęstszą przyczynę stanowi ucisk korzeni przez wypadnięte z krążka międzykręgowego jądro miażdżyste, potocznie nazywane wypadnięciem dysku. To tego typu sytuacji najczęściej dochodzi podczas podnoszenia ciężarów lub też wykonania gwałtownego ruchu. Nie bez znaczenia są zmiany zwyrodnieniowe w krążkach międzykręgowych, które dodatkowo predysponują do występowania urazu. Kolejną przyczyną rwy kulszowej jest ucisk korzeni przez guzy lub zgrubiałe więzadło.

Rwa kulszowa rehabilitacja

Atak rwy kulszowej zawsze wymaga wdrożenia odpowiedniej rehabilitacji. Niezwykle istotne w procesie leczenie jest odpowiednie rozpoznanie schorzenia i dopasowanie terapii ściśle pod jego kątem. Należy bowiem pamiętać, że objawy rwy kulszowej niejednokrotnie bywają mylone z np. zespołem mięśnia gruszkowatego czy stenozą kanału kręgowego. Dlatego na początku terapii osteopata wykonuje szereg testów i prób mających na celu rozpoznanie schorzenia. U większości pacjentów z rwą kulszową poprawa następuje po zastosowaniu zachowawczych metod leczenia. Rehabilitacja w przypadku rwy kulszowej opiera się na szerokiej gamie technik terapii manualnej i osteopatycznej. Sa one zupełnie bezpieczne i nieinwazyjne dla pacjenta.

W Centrum Rehabilitacji i Osteopatii Osteo-Med stosujemy także metodę Dry Needling, czyli tzw. suchą igoterapię, polegającą na nakłuwaniu za pomocą cienkich igieł problematycznego obszaru.

Jak zapobiegać rwie kulszowej

O ile wspomniane metody rehabilitacji sprawdzają się bardzo dobrze w terapii rwy kulszowej, to jednak należy zapamiętać złotą zasadę „ lepiej zapobiegać niż leczyć”. Dlatego też poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, o których należy pamiętać w trakcie wykonywania codziennych czynności.

1. Podczas jazdy samochodem przyjmij taką pozycję, aby całe uda przylegały do fotela;
  2. Podczas wstawania z miejsca, postaraj się jak najmniej wyginać kręgosłup;
  3. Ważna wskazówka dla osób prowadzących siedzący tryb życia: staraj się podczas siedzenia równomiernie obciążać plecy oraz pośladki. Pamiętaj też o tym, aby co jakiś czas zrobić sobie- nawet krótką przerwę, wyprostować się, ;
  4. Nie zakładaj nogi na nogę;
  5. Miej wyprostowane plecy;
  6. Jeśli musisz podnieść jakiś ciężar, wykonaj to z pozycji przysiadu z zachowaniem prostych pleców;
  7. Równomiernie rozkładaj ciężar np. podczas niesienia zakupów;
  8. Pamiętaj o ćwiczeniach wzmacniających plecy

Rwa kulszowa rehabilitacja Warszawa- gdzie szukać pomocy?

W Centrum Rehabilitacji i Osteopatii Osteo-Med oferujemy Państwu kompleksową rehabilitację oraz porady lekarzy ortopedów, a także diagnostykę USG. Jesteśmy czynni od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-20.00

Zapraszamy do kontaktu pod numerem 506-459-87