Ultradźwięki

Terapia z wykorzystaniem ultradźwięków polega na oddziaływaniu poprzez skórę na głębiej umiejscowione struktury ciała za pomocą fali ultradźwiękowej. Celem stosowania ultradźwięków w rehabilitacji jest uzyskanie efektu przeciwbólowego oraz wywołanie stymulacji komórkowych procesów naprawczych.

Ultradźwięki stymulują kolagen do przebudowy, dlatego też są powszechnie stosowane przy urazach polegających na naderwaniu więzadeł, ścięgien, tkanek łącznych.

Poza tym zabieg fizykoterapii z wykorzystaniem ultradźwięków wskazany jest w szczególność przy dolegliwościach tj. m.in.:

• zespoły bólowe mięśni, stawów, kręgosłupa
  • zwyrodnienia kręgosłupa
  • nadciągnięcia mięśni
  • zapalenia pochewki ścięgnistej, kaletki maziowej, ścięgien, nadkłykci,
  • Zespół Sudecka,
  • Rwa kulszowa
  • Nerwobóle
  • Ostroga piętowa
  • Zespół bolesnego łokcia
  • Zespół bolesnego barku
  • Blizny

i inne.

Jak działają ultradźwięki?

Rezultatem zabiegu z wykorzystaniem ultradźwięków jest wzrost elastyczności kolagenu, uelastycznienie blizn, rozszerzenie naczyń krwionośnych oraz poprawa odżywienia tkanek. Ponadto ultradźwięki wykazują działanie przeciwobrzękowe, przeciwzapalne oraz przeciwbólowe.

Przeciwwskazania do wykonania zabiegu z wykorzystaniem ultradźwięków

• nowotwory
  • ciąża
  • rozrusznik serca
  • metalowe implanty

Fonoforeza

Istotą zabiegu jest wprowadzanie leku za pomocą ultradźwięków co zapewnia szybsze i głębsze wnikanie substancji leczniczych.

Efekt ten osiągamy dzięki drobnym drganiom i mikromasażom. Za pomocą ultradźwięków wprowadzamy do organizmu lek w postaci: maści, kremu czy też żelu.

Na czym polega zabieg fonoforezy?

Podczas zabiegu fonoforezy dzięki energii mechanicznej, która dostarczamy za pomocą ultradźwięków dochodzi do ogrzania tkanek miękkich. Ultradźwięki są to fale akustyczne o częstotliwości powyżej 20 kHz. Są one niesłyszalne dla ludzkiego ucha. Podczas zabiegu drgania mechaniczne (ciągłe lub impulsowe) łączą się w podłużną falę mechaniczną, którą pacjent odczuwa jako mikromasaż. Efektem zabiegu jest m.in. rozluźnienie mięśni oraz rozszerzenie naczyń. Należy wspomnieć, że ultradźwięki wpływają również na biochemię tkanek.

Zabieg fonoforezy jest polecany szczególnie w przypadkach:

• zespołów bólowych stawów i kręgosłupa
  • zespołu bolesnego łokcia i barku
  • nerwobóli
  • blizn

Rezultaty zabiegu z wykorzystaniem fonoforezy

Przede wszystkim metoda ta ułatwia wnikanie substancji leczniczych do tkanek z jednoczesnym ominięciem przewodu pokarmowego. Co ważne wprowadzenie leku następuję bezpośrednio do krążenia (a nie przez układ żyły wrotnej) co ogranicza proces usuwania substancji przez wątrobę. Dawkowane lekarstwo ogranicza się do działania na struktury objęte procesem chorobowym.

Przeciwwskazania do zabiegu fonoforezy

• ciąża,