Rehabilitacja neurologiczna

Zdiagnozowanie zmian chorobowych w ośrodkowym lub obwodowym układzie nerwowym wielu osobom wciąż kojarzy się z nieodwracalnym kalectwem. Przebyty udar lub wypadek, w wyniku którego doszło do uszkodzenia mózgowia dla dużej rzeszy pacjentów brzmi jak wyrok. W tym miejscu warto zwrócić uwagę na fakt, iż ludzka tkanka nerwowa charakteryzuje się neuroplastycznością czyli zdolnością wykształcania nowych połączeń nerwowych oraz przebudowy istniejących.

Dzięki tym cechom układu nerwowego możliwe jest przywrócenie utraconych funkcji lub hamowanie procesów degeneracyjnych w przypadku chorób postępujących takich jak np. stwardnienie rozsiane, dystrofie mięśniowe, stwardnienie zanikowe boczne, choroba Parkinson. W praktyce oznacza to, że odpowiednio wcześnie podjęta rehabilitacja w wielu przypadkach daje pacjentom dotkniętym chorobami lub po przebytych uszkodzeniach układu nerwowego szanse na znaczną poprawę jakości życia.

Główne zadania rehabilitacji neurologicznej

Ideą rehabilitacji neurologicznej jest przywrócenie w maksymalnym stopniu wszystkich utraconych funkcji oraz zapobieganie utrwalaniu i pogłębianiu zmian patologicznych. Zdarza się jednak, że z pewnych przyczyn nie jest to możliwe, wówczas rehabilitant skupia się na procesie adaptacyjnym czyli uświadamia pacjenta jak należy sobie radzić z powstałą niepełnosprawnością pokazując określone strategie ruchowe, dzięki którym chory mimo zaistniałych ograniczeń jest w stanie w możliwie najlepszy sposób funkcjonować.

To bardzo istotny element rehabilitacji, bowiem bez odpowiedniej terapii i wskazówek specjalisty u wielu pacjentów dochodzi do powstawania i utrwalania nieprawidłowych schematów kompensacyjnych. W przypadku np. rzutu stwardnienia rozsianego, przebytego udaru, uszkodzenia nerwów obwodowych, istotną rolę odgrywają działania rehabilitacyjne mające na celu stymulowanie procesów naprawczych i ich prawidłowy przebieg. Rehabilitacja w takich przypadkach to złożony proces usprawniania i przeciwdziałania skutkom choroby, poprawiający tym samym jakość i efektywność życia chorego.

Rehabilitacje neurologiczną stosuje się m.in. w następujących przypadkach:

• Udar niedokrwienny mózgu;
  • Udar krwotoczny mózgu;
  • Choroba Parkinsona;
  • Choroba Alzheimera;
  • Stwardnienie rozsiane;
  • Stwardnienie zanikowe boczne;
  • Jamistość rdzenia kręgowego;
  • Zapalenie opon mózgowych;
  • Zespół Guillaina-Barrego
  • Polineuropatie;
  • Neuropatie;
  • Zespół parkinsonowski;
  • Dyskopatie;
  • Uszkodzenia nerwów obwodowych;
  • Uszkodzeń ośrodkowego układu nerwowego;
  • Porażenia (uszkodzenia) nerwu twarzowego;
  • U osób po urazach czaszkowo-mózgowych i/lub rdzenia kręgowego;
  • Choroba Huntingtona ( pląsawica Huntingtona);
Uszkodzenia układu nerwowego i patologie z nim związane mogą dotykać również dzieci w każdym wieku. Dlatego też niezwykle istotna jest odpowiednio wcześnie podjęta rehabilitacja neurologiczna dziecka, która wpłynie na jakość funkcjonowania w dorosłym życiu. Terapia neurorehabilitacyjna dziecka ma na celu zahamowanie procesów degeneracyjnych, przywrócenie utraconych funkcji oraz poprawę tych, które zostały dotknięte chorobą.

rehabilitacja warszawa
Rehabilitacja neurologiczna Warszawa

Specjaliści z OSTEO- MED zajmują się kompleksową rehabilitacją dzieci w przypadkach takich jak m.in.:

• Mózgowe porażenie dziecięce;
  • Przepuklina oponowo-rdzeniowa
  • Dystrofie mięśniowe ( zanik mięśni);
  • Dystonie;
  • Neuropatie;
  • Polineuropatie;
  • Porażenie splotu ramiennego;
  • Porażenie nerwu twarzowego;
  • Po urazach mózgowo- rdzeniowych;
  • Uszkodzeń nerwów obwodowych;

Rehabilitacja neurologiczna- metody:

Rehabilitacja neurologiczna dzieci i dorosłych ma na celu odtworzenie utraconych funkcji, wykształcenie wzorców adaptacyjnych u osób dotkniętych niepełnosprawnością oraz podtrzymywanie pozostałych funkcji pacjenta dotkniętego chorobą o podłożu neurologicznym.

Każdy przypadek zachorowania jest inny, dlatego terapeuta po dokładnym zapoznaniu się z stanem zdrowia pacjenta oraz historią choroby dobiera indywidualny plan rehabilitacji odpowiedni dla jego wieku, kondycji oraz stopnia zaawansowania zaistniałych zmian.

Stosowane metody neurorehabilitacji to na przykład: Metoda Bobath, PNF, techniki osteopatyczne (np. czaszkowo-krzyżowa), terapia manualna czy neuromobilizacja. Ponadto u chorych sprawdzają się techniki rozluźniania na poziomie mięśniowo-powięziowym oraz kinesiology taping.

Rehabilitacja neurologiczna cennik

Aktualny cennik dostępny jest na naszej stronie w zakładce Cennik. Zapytaj nas o pakiety promocyjne.

Rehabilitacja neurologiczna w Warszawie- gdzie szukać pomocy?

Jeśli chcesz skorzystać z rehabilitacji bądź uzyskać więcej informacji zapraszamy do kontaktu z Centrum Rehabilitacji i Osteopatii OSTEO-MED. Nasze Centrum mieści się w Warszawie na Ursynowie przy ul. Romera 10 lok. B2. Placówka czynna jest od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-20.00.

Rehabilitację neurologiczną dzieci przeprowadza mgr Mariusz Strzemiński.

Rezerwacja wizyt odbywa się pod numer 506-459-870 bądź drogą mailowa na adres: gabinet@osteopatia-warszawa.pl.