Rehabilitacja reumatologiczna

Rehabilitacja reumatologiczna, reumatologia

Rehabilitacja reumatologiczna stosowana jest wobec osób borykających się ze schorzeniami reumatycznymi: metabolicznymi, zapalnymi, zwyrodnieniowo-wytwórczymi układu kostno- stawowego oraz stanami zapalnymi tkanki łącznej. Rehabilitacja w takich przypadkach jest procesem o podłożu medyczno-społecznym, którego działania skierowane są na redukcje dolegliwości bólowych, poprawę zdolności lokomocji i samoobsługi, a także zwiększenie wydolności oddechowej i krążeniowej. Istotnym celem rehabilitacji reumatologicznej jest zapewnienie osobom chorym godnego życia w oparciu o poczucie użyteczności społecznej oraz zawodowej, przywrócenie sprawności fizycznej i psychicznej w możliwie największym zakresie.
Przykłady chorób reumatycznych:

1.Dotyczące tkanki łącznej:

• RZS reumatoidalne zapalenie stawów;
  • MZS młodzieńcze idiopatyczne zapalenie stawów;
  • Twardzina układowa
  • Zapalenie wielomięśniowe;
  • Zapalenie skórno-mięśniowe;
  • Zespół Sjogrena;
  • Choroba Kawasakiego;
  • Toczeń układowy;
  • Martwice i choroby zapalne naczyń ( np. guzkowate zapalenie tętnic, zapalenie naczyń z nadwrażliwością, olbrzymiokomórkowe zapalenie tętnic- skroniowej, zespół Takayasu, ziarniniakowatość z zapaleniem naczyń itp.)

2. Spondyloartropatie czyli zapalenie stawów z zajęciem kręgosłupa

• ZZSK zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa;
  • Łuszczycowe zapalenie stawów;
  • Enteropatyczne zapalenie stawów;
  • Reaktywne zapalenie stawów

3. Choroby układu ruchu zw. z procesem starzenia:

• Choroba zwyrodnieniowa;
  • Uszkodzenia tkanek miękkich;

4. Choroby o podłożu dokrewnym lub metabolicznym:

• Dna moczanowa ( skaza moczanowa);
  • Alkaptonuria;
  • Osteoartropatia przerostowa;
  • Dysplazja kości i stawów;
  • Złuszczenie głowy nasady kości udowej;

5. Uogólnione zespołu bólowe tkanek miękkich:

• Fibromialgia;
  • Polimialgia reumatyczna;
  • Zespół bólu regionalnego;
  • Entezopatie;
  • Tendopatie.

Typowe zjawiska w przebiegu chorób reumatycznych w obrębie stawów obejmują m.in. uszkodzenia chrząstki, wysięk, przerost błony maziowej, przykurcz torebki stawowej oraz niestabilności. Jeśli chodzi o grupę mięśni to do tej kategorii zaliczyć można m.in. wtórny zanik, uszkodzenia struktury mięśnia, zerwanie ścięgien oraz zapalenie przyczepów. W kolei więzadła dotknięte reumatyzmem podlegają zerwaniom, rozluźnieniom, zapaleniom i przykurczom. W obszarze kości pojawia się zmniejszenie gęstości mineralnej oraz ogniskowe ubytki w warstwie podchrzęstnej zaś zmiany okołostawowe polegają m.in. na zapaleniach kaletek i odkładaniem złogów.

Zmiany te powodują ból, co w konsekwencji sprawia, że chory zaprzestaje podejmowania jakiejkolwiek aktywności fizycznej i stopniowo wycofuje się z życia społecznego. Dolegliwości bólowe związane ze stanem zapalnym, zmianami wielostawowymi i wielonarządowymi powodują zwiększenie odruchowego napięcia mięśni, unikanie ruchów, obniżenie wydolności w typowych czynnościach życia codziennego ( np. samoobsługa). Niedobór ruchu z kolei destrukcyjnie wpływa na organizm pacjenta, bowiem powoduje wtórny zanik mięśni i redukcję gęstości mineralnej kości, obniża wydolność układu oddechowego i krążeniowego oraz przyczynia się do deformacji narządu ruchu.
Rehabilitacja osób z chorobami reumatycznymi

Zmiany degeneracyjne w stawach związane z przebiegiem chorób reumatycznych są niestety nieodwracalne. Nie mniej jednak nie oznacza to, że osoba borykająca się z chorobą np. zwyrodnieniową, ZZSK, zespół SAPHO czy fibromialgia skazana jest na brak aktywności i samodzielności oraz życie w cierpieniu i bólu.

Rehabilitacja jest wskazana na każdym etapie choroby, niemniej jednak przy chorobach zapalnych kluczową rolę odgrywa wcześnie podjęta terapia, bowiem odpowiednio skomponowany plan rehabilitacji zapobiega powstawaniu i utrwalaniu deformacji narządu ruchu oraz nasilaniu zmian chorobowych.

Rehabilitacja uzależniona jest od wielu czynników. Doświadczony zespół rehabilitantów z OSTEO-MED dobiera program leczenia w oparciu o analizę fazy choroby, jej zlokalizowaniu, przyczyn wystąpienia dolegliwości oraz stopnia zaawansowania zmian chorobowych. Nie bez znaczenia pozostaje także rozległość deformacji narządu ruchu, wiek pacjenta, zakres ruchomości stawowej, siła mięśniowa oraz jego stan psychiczny.

Do programu rehabilitacji nasi rehabilitanci wdrażają jedynie bezpieczne, sprawdzone i skuteczne rozwiązania, do których niewątpliwie należy osteopatia. Ponadto stosowane metody polegają m.in. na terapii z wykorzystaniem technik manualnych, mobilizacyjnych, mobilizacje tkanek miękkich na poziomie powięziowym oraz punktów spustowych, a także kinesiology taping, czyli naklejanie taśm w specjalistyczny sposób w celu uzyskania działania stabilizującego, normalizującego napięcia oraz redukującego ból.

Jeśli potrzebujesz rehabilitacji ze wskazań reumatycznych bądź chcesz uzyskać więcej informacji zapraszamy do kontaktu z Centrum Rehabilitacji i Osteopatii OSTEO-MED pod numer 506-459-870 bądź drogą mailowa na adres: gabinet@osteopatia-warszawa.pl.