Rehabilitacja dzieci z wadami postawy

Wady postawy ze względu na częstotliwości występowania można zakwalifikować jako „chorobę cywilizacyjną” powszechnie występująca u dzieci zwłaszcza w wieku szkolnym. Przyczyną tego zjawiska mogą być wady wrodzone (czynniki genetyczne) bądź nabyte m.in. w wyniku długotrwałej wymuszonej pozycji siedzącej przy biurku, spędzania czasu przed komputerem lub telewizorem, niewielka aktywność sportowa.

Za wady postawy uznaje się trwałe lub okresowe zaburzenia właściwej postury ciała związane z niewydolnością układu mięśniowego, kostnego i więzadłowego kręgosłupa lub kończyn, które w rezultacie prowadzą do zmiany statyki kręgosłupa dziecka lub innych schorzeń narządów wewnętrznych.

Powszechnie występujące wady postawy, podlegające rehabilitacji to:

• Pogłębiona lordoza lędźwiowa, kiedy kręgosłup jest za bardzo wygięty do przodu w odcinku lędźwiowym ( wklęsłe plecy, wystający brzuszek);
  • Pogłębiona kifoza piersiowa, polegającej na nadmiernym wygięciu kręgosłupa do tyłu w odcinku piersiowym (okrągłe plecy, garb);
  • Skolioza czyli boczne skrzywienie kręgosłupa objawiające się tym, że kręgosłup nie tworzy linii prostej a wygina się w łuki;
  • Plecy płaskie;
  • często wady postawy mogą być powodowane Chorobą Scheuermanna ( młodzieńcza kifoza). Spowodowana zaburzeniami wzrostu trzonów kręgów i postępującym klinowaceniem trzonów;
  • Wady klatki piersiowej tj. lejkowata, kurza;
  • Kolana szpotawe czyli wygięte na zewnątrz w łuki lub kolana koślawe czyli charakterystyczne „X”;
  • Stopy szpotawe, płasko-koślawe, wydrążone
  • Płaskostopie.
rehabilitacja dziecięca na ursynowie
Rehabilitacja dzieci z wadami postawy Warszawa

Do najczęstszych przyczyn odpowiadających za wady postawy dziecka należy m.in.:

wady wrodzone:

dotyczące kończyn dolnych i stóp ( np. koślawość kolan, szpotawość kolan, płaskostopie, stopa szpotawa, dysplazja stawów biodrowych);
dotyczące klatki piersiowej oraz kręgosłupa ( np. kręcz szyi, plecy okrągłe, plecy płaskie plecy wklęsłe, plecy okrągło- wklęsłe, tzw. kurza klatka piersiowa)

wady nabyte:

• wynikające z siedzącego trybu życia – spędzanie dużo czasu przed komputerem lub telewizorem połączony z małą aktywnością fizyczną (najczęściej dotycząc kręgosłupa);
  • nieodpowiednio dopasowane stanowisko nauki (niewłaściwa wysokość krzesełka, biurka);
  • jednostajność pozycji;
  • niewłaściwy sposób siedzenia podczas nauki przy biurku (np. jedna ręka na blacie druga pod spodem);
  • noszenie zbyt ciężkich tornistrów;
  • noszenie tornistra na jednym ramieniu;
  • niewłaściwie dobrane obuwie;
  • nieodpowiednie warunki życiowe dziecka (niedożywienie, niewyspanie, zmęczenie, stres);
  • zaburzenia wzroku lub słuchu (mogą być przyczyną przyjmowania niewłaściwej postawy np. głowa nisko pochylona nad podręcznikiem)
rehabilitacja stawów biodrowych
Rehabilitacja niemowląt Warszawa

Rehabilitacja wad postawy u dzieci

Planując odpowiednią rehabilitację dziecka należy wziąć pod uwagę szereg czynników takich jak: wiek, aktywność fizyczna dziecka, przyczynę i skale zaistniałych dysfunkcji. Fundamentalne znaczenie w rehabilitacji wad postawy ma ich wczesne wykrycie i odpowiednio szybko wdrożona rehabilitacja, bowiem zwlekanie w tym zakresie może mieć poważne skutki dla prawidłowego rozwoju dziecka i jakości jego życia w przyszłości. Jako przykład może posłużyć zlekceważenie przednio-tylnych krzywizn kręgosłupa, które pogłębiając się pogarszają wentylację płuc zmieniają różnice ciśnieni w jamach klatki i brzucha i mogą wpływać na ciśnienie krwi oraz jej dopływ do mózgu oraz funkcjonowanie wielu narządów. Z kolei skolioza może powodować bóle międzyżebrowe oraz przyczyniać się do utrudnionej pracy serca i naczyń krwionośnych. Ponadto nieleczone wady postawy, to zmieniona biomechanika ciała, przez co mogą powodować bóle pleców, kręgosłupa, stóp, bioder, głowy, a także obniżenie wydolności fizycznej. Zaniedbane nieprawidłowości ulegają utrwaleniom i często są nieodwracalne.

Rehabilitacja dzieci z wadami postawy może polegać na zastosowaniu medycyny osteopatycznej (technik strukturalnych np. energii mięśniowej, mięśniowo-powięziowych; terapia czaszkowo-krzyżowej), terapii manualnej, technik PNF, Bobath, techniki relaksacji mięśni, odpowiednio skomponowane ćwiczenia korekcyjne, neuromobilizacje, kinesiology taping.

Jeśli zauważasz jakiekolwiek odchylenia od normy w postawie Twojego dziecka ( np. odstająca łopatka, niesymetryczne barki, “uniesione” biodro, nadmierne odchylenia głowy do przodu, zaokrąglone plecy itp.) nie lekceważ ich i niezwłocznie zgłoś się do specjalisty rehabilitanta lub osteopaty. Jedynie wczesne wdrożenie rehabilitacji jest w stanie zapobiec pogłębianiu się dysfunkcji.

Rehabilitacja dzieci z wadami postawy w Warszawie- gdzie szukać pomocy?

Jeśli chcesz skorzystać z rehabilitacji bądź uzyskać więcej informacji zapraszamy do kontaktu z Centrum Rehabilitacji i Osteopatii OSTEO-MED. Nasze Centrum mieści się w Warszawie na Ursynowie przy ul. Romera 10 lok. B2. Placówka czynna jest od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-20.00.

Rezerwacja wizyt odbywa się pod numer 506-459-870 bądź drogą mailowa na adres: gabinet@osteopatia-warszawa.pl.

OSTEO- MED to profesjonalne centrum rehabilitacji i osteopatii, które od lat skutecznie leczy dzieci i dorosłych. Sztab specjalistów z dziedziny osteopatii, fizjoterapii, rehabilitacji, ortopedii i traumatologii kompleksowo zadba o Twoje dziecko.