Metoda McKenziego

Rehabilitacja po urazach sportowych, po zabiegach operacyjnych, osób starszych, kobiet w ciąży i po porodzie

Rehabilitacja Metodą McKenziego –Bardzo popularna metoda rehabilitacji, używana w wielu miejscach na świecie przez fizjoterapeutów. Stworzona i rozwijana od lat pięćdziesiątych przez Nowozelandzkiego fizjoterapeutę Robina McKenziego.

Jest to metoda polegająca na zebraniu bardzo dokładnego wywiadu z zastosowaniem specjalnych protokołów oraz mechanicznego badania które ma umożliwić stwierdzenia jaka tkanka powoduje ból (czy jest to zespół posturalny, uszkodzenia dysku lub inne patologie). Badanie ma na celu ustalenie przyczyny dolegliwości pacjenta a terapia polega na edukacji pacjenta oraz dostosowaniu odpowiednich pozycji złożeniowych ciała i odpowiednich ruchów mechanicznych.

Metoda ta jest ceniona w świecie rehabilitacji za to że nie należy do najbardziej skomplikowanych co ułatwia pracę rehabilitantowi/fizjoterapeucie oraz oferuje pacjentom bardzo dużą niezależność i samodzielność w walce o swoje zdrowie i dobre samopoczucie. Pierwotnie została stworzona do diagnozowania i terapii dolegliwości związanych z kręgosłupem. Z upływem lat została również wprowadzona diagnostyka i terapia stawów obwodowych.

Tą metodę rehabilitacji najczęściej wykonują fizjoterapeuci w następujących przypadkach:

• dyskopatie odcinka lędźwiowego kręgosłupa,
  • dyskopatie odcina szyjnego kręgosłupa,
  • dyskopatie odcinka piersiowego kręgosłupa,
  • zespoły posturalne odcinak lędźwiowego,
  • zespoły posturalne kręgosłupa szyjnego i piersiowego,
  • dolegliwości bólowe stawów obwodowych.