Fizykoterapia w rehabilitacji

Fizykoterapia w rehabilitacji, zastosowanie zabiegów tj. fala uderzeniowa, laseroterapia, elektroterapia, ultradźwięki, prądy i inne.

Fizykoterapia to niewielki dział fizjoterapii, który zajmuje się zastosowaniem tzw. czynników fizykalnych. Mówiąc w skrócie w fizykoterapii bodźcem leczniczym są specjalne lasery, prądy, ultradźwięki, pole magnetyczne, wpływ temperatury. Elementy te oddziałują pobudzająco na procesy biologiczne w tkankach, dzięki czemu możemy osiągnąć różne efekty terapeutyczne tj. likwidowanie bólów, obrzęków, stanów zapalnych.

Warto wspomnieć w tym miejscu, że początki fizykoterapii sięgają V w. p.n.e, kiedy to zaobserwowano korzystny dla zdrowia wpływ wód źródlanych oraz promieni słonecznych. Wykorzystywano prądy pochodzące od niektórych gatunków ryb.
Obecna fizykoterapia dysponuje własnymi narzędziami i aparaturą.

Laseroterapia – laser wyglądem przypomina długopis, na końcu którego znajduje się dioda emitująca wiązkę światła o niedużej mocy i różnej długości fali. Laseroterapię najczęściej wykorzystuje się ze wskazań ortopedycznych (po złamaniach, skręceniach, uszkodzeniach tkanki łącznej oraz torebek stawowych) oraz w schorzeniach reumatologicznych.

Inne przykłady zastosowania laseroterapii to np. ostroga piętowa, zespoły bólowe, ZZSK, entezopatie, zespół cieśni nadgarstka, zapalenia kaletek i wiele innych.

Ultradźwięki –  polegają na wykorzystaniu podczas zabiegu mechanicznych drgań, których efektem jest swojego rodzaju mikromasaż, wywołany wahaniami ciśnień spowodowanych przebiegiem fali dźwiękowej.

Przykłady zastosowania ultradźwięków w rehabilitacji to: zwyrodnienia kręgosłupa, naciągnięcia mięśni, zespoły bólowe mięśniowe, stawów, kręgosłupa, ostrogi piętowe, blizny i wiele innych.

Elektroterapia – w tym zabiegu wykorzystuje się różnego rodzaju prący ( stałe, modulowane, prądy impulsowe) w celu leczenia różnych schorzeń m.in. układu neurologicznego oraz układu ruchu.

* prąd galwaniczny

* jonoforeza

* prądy diadynamiczne

* prądy interferencyjne

* elektrostymulacja mięśni

* prądy TENS

* prądy KOTZA

Fala uderzeniowa – zabieg wpływający na procesy leczenia i regeneracji ścięgien i tkanek miękkich, dzięki akustycznym falom, które przenoszą energię w bolące obszary ciała. Fala uderzeniowa generuje ciśnienie w zakresie 10-100 MPa w czasie około 10 nanosekund. Dzięki temu powstaje wysokie, skokowe ciśnienie w bardzo krótkim czasie. W zależności od wskazań stosuje się falę skupioną (FSWT) lub rozproszoną (RSWT).

Fala uderzeniowa ma bardzo szerokie zastosowanie w rehabilitacji.

Przykładem dolegliwości w przypadku których wskazana jest terapia z wykorzystaniem fali uderzeniowej to m.in. punkty spustowe, ostrogi piętowe, dolegliwości bólowe np. barków, bioder, kręgosłupa szyjnego, ból ścięgna Achillesa, łokieć tenisisty i golfisty i wiele innych.

Przeciwwskazania

Pomimo, iż falka uderzeniowa jest zabiegiem bardzo bezpiecznym i nieinwazyjnym istnieje kilka przeciwwskazań do jej przeprowadzenia. Należą do nich: ciąża, choroba nowotworowa w miejscy stosowania zabiegu, ostre stany zapalne, rozrusznik serca oraz zaburzenia krzepliwości krwi.

Magnetoterapia forma terapii przy wykorzystaniu zmiennego pola magnetycznego o niskiej częstotliwości, pod wpływem którego jony znajdujące się w komórkach ciała ulegają przemieszczeniom, co powoduje hiperpolaryzację błony komórkowej. Magnetoterapią stosuję się m.in. w chorobach zwyrodnieniowych kręgosłupa i stawów, RZSZ, w przypadku osteoporozy, uszkodzenia więzadeł, ścięgien i wiele innych.

Częstotliwość spotkań jak również ich intensywność dobierana jest indywidualnie dla każdego pacjenta.